2020-ban már semmin sem lepődünk meg, így azon sem, hogy a kávénkat akár magunkon is viselhetjük. Nem, nem egy csúnya kávéfolt formájában, hanem a széldzsekinkbe szőve.
Ha a „divatos kávé” kifejezést halljuk valószínűleg a legújabb italtrendekre, például a sütőtökös ízesítésű változatra vagy az idei év habos koffeincsodájára, a dalgonára gondolunk. De ebben az esetben a „divatos” jelzőt szó szerint kell vennünk. Egy tajvani szabadidő- és síruházatra specializálódott márka ugyanis olyan széldzsekiket készül piacra dobni, amelyeknek anyagai újrahasznosított kávézaccból készültek.
Az ötletgazda, a COOR nagyjából 40 éve gyárt prémiumkategóriás sí- és szabadidőruházatot. Az elmúlt években nagy hangsúlyt fektettek a fenntarthatóságra, de legújabb termékükkel újabb mérföldkőhöz érkeztek. A Singtexszel – egy fenntartható textilszálakat gyártó céggel – közösen megalkották a HELIX Multi-Climate Jacket-et. A dzsekik elkészítéséhez a Starbucks kávézókból szerzik be a kávézaccot, ezt tovább préselik, így a kicsapódó olaj beépül a membránszerű anyagba. Ezzel elkerülhető a szintetikus bevonatok és kezelések használata. A létrejött anyag nemcsak kényelmes és tartós viseletet biztosít, hanem a környezetszennyezés mértékét is csökkenti.
Az ötlet megszületett, de a COOR kíváncsi volt, egyáltalán felkelti-e a vevők érdeklődését a kávés dzseki? A márka tervezőcsapata október 20-án indította el a Kickstarter oldalát, amelyen az 9995 dolláros összeghatárt tűzték ki célul és azt ígérték, ha összegyűlik a pénz, valóban piacra dobják a terméket. Sokat nem kellett várniuk az eredményre, a finanszírozás összege 20 percen belül túlszárnyalta az álomhatárt. Másfél hét alatt közel 32 ezer dollár értékű felajánlás érkezett az innovatív ötletre, de ez a szám november 24-ig valószínűleg jóval magasabb lesz.
Az első szériás dzsekikből egyébként már csak néhány vásárolható meg. A nagy érdeklődés nem a véletlen műve: a termék nemcsak környezetbarát, hanem igazán praktikus is. Tökéletes szabadtéri kirándulásokhoz, mert a szövet kellőképpen légáteresztő, ugyanakkor víz- és szélálló anyagból készült. A levehető kapucni mellett egy arcmaszkkal, valamint 13 külső és belső zsebbel is felszerelték. Az extrák sora itt még nem ér véget: egy levehető és rögzíthető telefontartót, vészhelyzet esetére egy sípot és egy folyadéktároló részt is elhelyeztek benne, amiből egy láthatatlan szívószálon keresztül szürcsölheti italát a viselője. A széldzsekihez egy plusz réteg is megvásárolható: a STORMFLEECE belső speciális gyapjúszövetből készül (amit szintén a Singtex fejlesztett ki), és melegen tart, miközben az izzadságot és a nedvességet elvezeti. Ez ugyan nem tartalmaz kávéfonalat, de a különleges szálak a kabát több részében is megtalálhatók, a külső réteg, a leszerelhető kapucni és a maszk is ebből készül. Már csak egy kérdés maradt hátra, ami biztosan benned is felmerült: vajon kávéillata van a dzsekinek? Nem, nincsen. A gyártó mindenkit megnyugtat, hogy a ruhadarab nemcsak szagtalan, hanem a külső szagokat sem szívja magába.
Nyitókép: COOR/Kickstarter