Szükségtelenül alulöltözött szobor provokálja a heves érzelmű olaszokat

Egy 19. századi versnek állít emléket a ledér műalkotás, ami sokaknál kiverte a biztosítékot. A szobrászt sokan kritizálják, nőjogi szervezetek pedig a szobor eltávolítását követelik.

Egy szombati ünnepség keretein belül, egy dél-olasz városban, Salernoban szobrot avattak. A bronzból készült műalkotást az egykori miniszterelnök, Giuseppe Conte leplezte le, ami Luigi Mercantini egyik 1857-ben írt verse előtt tiszteleg. A szobor azonban nem teljesen úgy fest, mint amire az olaszok számítottak. Az avatás pillanatát megörökítő fotó szinte futótűzként terjedt el a neten, amin Olaszország férfi méltóságai és politikusai szinte kocsányon lógó szemekkel fonnak élő koszorút a meglehetősen ledér szobor köré, ami egyik kezével a mellét takarja, csábosan hátranéz a válla fölött, a tenger felől érkező szellő pedig felfedi az idomait.

Az említett vers, La Spigolatrice di Sapri, ami az iskolai tananyagban sem ismeretlen, egy olyan nő történetét meséli el, aki beleszeret Carlo Pisacane-ba, az itáliai történelem első szocialista és anarchista gondolkodójába. A versben Pisacane és 300 társának sikertelen lázadása elevenedik meg a nápolyi királysággal szemben, ami végül mindannyiuk vesztét okozza. A felháborodást az váltotta ki, hogy ahelyett, hogy a szobor a lázadókat ábrázolná, egy olyan női alakot jelenít meg, aminek látványa már-már közszeméremsértő.

Az alak olyannyira borzolta a kedélyeket, hogy nőjogi szervezetek egyenesen az eltávolítását követelik.

De mielőtt azt gondolnánk az olaszokról, hogy prűdek, erről szó sincs. A kutya máshol van elásva. A versből kiindulva egy 19. századi női alakról van szó, akinek a szobor által érzékeltetett ruhája egyáltalán nem korhű, hiszen a vállai szabadon vannak, idomai pedig jól kivehetők. „Ez egy arculcsapás a történelemnek és azoknak a nőknek, akikre szexuális tárgyként tekintenek” – írta a Twitterén Monica Cirinnà, az Olasz Szenátus tagja. „Ez a szobor semmit sem árul el a nők önrendelkezéséről, akik úgy döntöttek, hogy fellázadnak a Bourbon-i zsarnokság ellen.”

„Megdöbbent és elkeserít” – vélekedett Emanuel Stifano szobrászművész Facebook-oldalán a kritikákról. „Amikor szobrot készítek, igyekszem minél kevesebb ruhával befedni az emberi testet, nemtől függetlenül.” A művész célja nem az volt, hogy a szobor pontosan úgy fessen, mint egy 19. századi nő, hanem egy olyan női ideált fejezzen ki, aki felidézi a büszkeséget, és akiben felébred az öntudat egy pátoszos pillanatban. Az olaszok szerint azonban a műalkotás nem más, mint a történelem és a nők megsértése, amit ünnepelni hivatott.

Források: vice.com
Nyitókép: Ivan Romano/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Tedd meg a befizetéseidet, mi pedig megnöveljük a nyerési esélyeidet maximum 275 000 forintig. (x)