Szülők szorítóban: tényleg meg kell vennem a legújabb Jordan cipőt a gyerekemnek?

A luxustermékek, mint a drága ruhák, cipők vagy okostelefonok, már rég nem csupán a felnőttek kiváltságai. A fiatalok egyre korábban és egyre tudatosabban választanak ilyen termékeket, sőt, sok esetben kifejezetten elvárják a szüleiktől ezeket.

Amikor először áll elénk a kiskamasz gyerekünk azzal, hogy már nem társasjátékra, hanem sokkal inkább az új iPhone-ra vagy egy drága parfümre vágyik, akkor szülőként hamar leeshet az állunk. A hiúságszekrény pedig egyre csak telik olyan luxustermékekkel, amik a szülők nehezen megkeresett pénzét emésztik fel. Már nem mehetünk be csak úgy egy drogériába és emelhetjük le az első terméket a polcról, hiszen a mérce a Sephorában és nagynevű boltokban kapható, többszázezres kategóriájú árucikk. Szemléltetőként összegyűjtöttem néhány trendi termék jelenlegi árát.

  • A tini lányok körében felkapott Drunk Elephant arcszérum 30 ml kiszerelésben 30.700 Ft.
  • Egy Jordan cipő 70.000 és 200.000 Ft között kapható.
  • Az elmúlt évek legkeresettebb parfümje, a Maison Francis Kurkdjian Baccarat Rouge 159.000 Ft-ért vásárolható meg.

Ha ehhez hozzácsapjuk azt a tényt, hogy ma Magyarországon nettó 417.000 Ft az átlagkereset, akkor jól látszik, hogy egy átlagos család nem igazán engedheti meg magának, hogy minden gyerekének Jordan cipőt vásároljon – vagy legfeljebb csak nagy lemondások árán.

Smellmaxxing

A trend, miszerint tinédzserek designer illatokat fújnak magukra, annyira elterjedt, hogy a jelenségnek már neve is van: smellmaxxing. A Piper Sandler befektetési bank által készített, a tinédzserek költéseiről szóló jelentés szerint a tinédzser fiúk éves költése illatszerekre 26%-kal ugrott meg az elmúlt évben. Ráadásul a Dior és Valentino drága parfümjei egyre nagyobb piaci részesedést szereztek a 18 év alatti férfiak körében. Eközben a tinédzser fiúk a TikTok-on tippeket találnak arra vonatkozóan, hogyan találják meg a tökéletes illatot az iskolába, a tornaterembe és a randikra. És olyan parfümgyűjteményekkel szembesülnek az online platformokon, ami vetekszik bármelyik áruházéval.

Státuszszimbólumok gyerekekre szabva

A Smellmaxxing-nek és a fiatalok luxusigényének számos oka van. Egyrészt, a média és a reklámok által közvetített életstílusok és fogyasztási minták hatása alatt a tinédzserek gyakran túlzott elvárásokat támasztanak magukkal és másokkal szemben. A közösségi média-platformokon megjelenő influenszerek életstílusának bemutatása által a fiatalok könnyen elérhetőnek érzik a luxustermékeket és a hozzájuk kapcsolódó életérzést. Ezáltal sürgetővé válik az azonos vagy hasonló státusz elérése.

A gyerekemért bármit

Másrészt, a szülők gyakran hajlamosak kielégíteni gyermekeik kívánságait, akár saját anyagi lehetőségeik határán túlmenően is. A szülők gyakran érzik úgy, azzal, hogy megfelelnek gyermekük kívánságainak és biztosítják számára a luxustermékeket, segítenek neki a társadalmi beilleszkedésben és az önbecsülés kialakításában. Azonban ez a viselkedés hosszú távon nemcsak anyagilag, hanem a családi kapcsolatok és az értékrendek terén is komoly kihívásokat vet fel.

Nem lóghat ki a sorból

Fontos megérteni, hogy a luxustermékek iránti vágy nemcsak ártalmatlan kívánság, hanem az identitás és az elfogadás keresésének egyik formája is. Ahelyett, hogy csak a felszínt kaparjuk, érdemes mélyebben megvizsgálni, hogy miért vágyik egy tinédzser egy bizonyos tárgyra vagy életstílusra. Talán a baráti közegében ezek a termékek a befogadás vagy a státusz kifejezésének eszközei.

Legtöbbször nem arról van szó, hogy tényleg csak a legújabb sminktermék és a a csilliós parfüm tetszik a gyereknek, hanem ott van a háttérben a kirekesztettségtől való félelem. Hogyan fogadnak el a társaim, ha én ezeket nem engedhetem meg magamnak? Áramlattal szemben úszni sosem könnyű, de a gyerekeknek talán még nehezebb. Sokkal könnyebben válnak bullying vagy kiközösítés tárgyává.

A luxus utáni hajsza fékei

Pénzügyi tudatosság: Kezdjük el pénzügyi tudatosságra nevelni a gyerekeket. Beszélgessünk velük az anyagi helyzetünkről és a szemléletünkről. Tanítsuk meg a gyereket a pénzügyi tervezésre, a takarékosságra és arra, hogyan ismerje fel a pénz valódi értékét.

Keressünk alternatívát: Kereshetünk megfizethetőbb, de még mindig trendi és minőségi termékeket. Second-hand boltok, outletek és több online oldal is kínál jó állapotban lévő márkás termékeket kedvezőbb áron.

Szemfelnyitó beszélgetés: Nekünk felnőtteknek nyilvánvaló, hogy amint feloldjuk a képernyőzárat a telefonunkon, minden szolgáltató arra törekszik, hogy eladjon nekünk valamit. Ám a fiatalok nem feltétlenül vannak tisztában az online marketing csapdáival. Beszélgessünk az influenszerekről, az irreálisan nagy gyűjtemények bemutatásáról és azokról a kecsegtető, de csupán vásárlásra ösztönző fortélyokról, amivel elérik, hogy az online térben folyamatosan csak fogyasszunk.

Önértékelés megerősítése: Ha stabil alapokra helyezzük a gyerek önbecsülését, akkor nem a tárgyaktól fogja függővé tenni az értékét. Ez persze nem könnyű feladat, főleg a tinédzserek szempontjából, de mégis igyekeznünk kell szülőként egy olyan értékrendet átadni, ami megóvja a gyerekeket attól, hogy luxuscikkekkel kompenzáljanak.

Mondjunk nemet: Minden család érzi és tudja, hogy meddig ér a takaró. Ezen túl nyújtózkodni felesleges és tulajdonképpen rossz példa a gyerek számára is. Sokkal célravezetőbb az, ha határokat szabunk. Nyugodtan elmondhatjuk, hogy nem engedhetjük meg magunknak a legújabb, legtrendibb dolgot, amit az interneten látott. De ha tényleg vágyik rá, közösen kigyűjthetjük rá a pénzt. Ez egyrészt fejleszti az önkontrollt, tudatosságra és kitartásra nevel, ráadásul sokkal nagyobb élvezetet nyújt az, ha a kis félretett pénzét gyűjtögetve vásárolhatja meg magának a gyerek azt, amire vágyik, mintha a szülőktől pottyanna az ölébe.

Nyitókép: Kentaroo Tryman/ Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked: