Ezért iktasd ki a szundi használatát a reggeleidből

A szundi gomb nem egy praktikus eszköz, hanem egy figyelmeztető jelzés arra, hogy alváshiányban szenvedünk. Az extra percek jól esnek, de egyáltalán nem helyettesítik a megfelelő pihenést.

Ezzel a praktikus szerkezettel egy nagyon egyszerű problémát oldhatunk meg. Amikor megszólal az ébresztő, csak egy érintés és máris további értékes, alvással töltött perceket nyerünk. De a szundi gomb valójában nem ezért létezik. Emberek százmilliói használják világszerte, mert nem tudnak aludni. Amikor megszólal az ébresztő, az első gondolatuk nem az, hogy itt az ideje felkelni. Az első gondolatuk az, hogy de jól esne még egy kis alvás. Az igazi probléma nem a kényelmetlenség, hanem az alvás hiánya. És a szundi gomb nem oldja meg a problémát. Az alvási ciklus utolsó fázisa a mély alvás, ami egyáltalán nem egyenlő azzal a néhány extra perccel, amit a szundi megnyomásával kapunk. Lehet, hogy a legtöbben még visszaalszunk az ébresztő némításával, de ez közel sem lesz olyan hasznos a szervezet számára, mintha mondjuk negyed órával későbbre állítanánk be a vekkert. De még jobban járnánk, ha arról gondoskodnánk, hogy eleget aludjunk.

A szundi nem eszköz, hanem figyelmeztetés

Az emberek túlnyomó többségének – még azoknak is, akik az ellenkezőjét állítják – legalább hat órányi alvásra van szüksége, hogy megfelelő kognitív teljesítményt nyújtson. Az alvásszakértők viszont esküsznek arra, hogy átlagban 7 és fél óra alvás szükséges ahhoz, hogy a napi feladatainkat ellássuk és a legjobbat hozzuk ki magunkból. Kezeljük ezt a tudományos tényt egy kiindulópontként, az alvási szokásainkat illetően pedig gondolkodjunk visszafelé. Ha 6:30-kor kell kelnünk, akkor ez azt jelenti, hogy este 11-ig el kell aludnunk. (Nem lefeküdni, hanem ténylegesen álomba merülni.) Átlagosan 15 percbe telik, amíg elalszunk, de ezt a folyamatot megkönnyíthetjük, ha a lefekvés előtt fél órával már kikapcsoljuk az elektromos készülékeket és villanyt oltunk. Ekkor már nincs más dolgunk, mint lazítani. Engedjük, hogy az elménk elkalandozzon és ne gondoljunk az elalvásra. Idővel a test és az elme elkezd alkalmazkodni. És amikor reggel megszólal az ébresztő, ne nyomjuk meg a szundi gombot. Bármennyire is álmosnak érezzük magunkat, keljünk fel. Idővel egyre könnyebb lesz kikelni az ágyból anélkül, hogy megnyomnánk azt a bizonyos gombot. Hiszen mint a legtöbb dologban, itt is a következetesség a kulcs. És az, hogy aktiválni akarjuk a szundit, csupán annak a jele, hogy alváshiányban szenvedünk.

Forrás: Inc.
Nyitókép: Malvestida/Unsplash

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: