Április 19-én megjelent Taylor Swift legújabb albuma, mellyel az énekesnő még a legnagyobb rajongóinak is óriási meglepetést tudott okozni. The Tortured Poets Department elemzésünk következik.
A királyi többes pedig most igencsak helytálló, hiszen nagy bajban lettem volna, ha egyedül kell nekiugranom ennek a cikknek. Tőlem ugyanis kevés dolog áll annyira távol, mint Taylor Swift dalai, azonban a swiftiek segítségemre siettek és így megszületethetett egy olyan írás, melynek szerzője ugyan elájulva nincs a művésznőtől, de azt sem ismételgeti, hogy mennyire unja már az egész körülötte lévő hype-ot. Mert tudjátok, az éremnek mindig két oldala van. Lássuk tehát, miről/kikről is énekel a rekordot rekordra halmozó énekesnő 2024-ben!
Több, mint kaland
Októberben még mi is azt írtunk, hogy Taylor Swift neve mellett csupán egy futókalandként jegyezzük Matty Healy-t, viszont a The Tortured Poets Department ennek éppen ellenkezőjéről tanúskodik. Az albumon ugyanis a legtöbb dal erről a tiszavirág életűre sikeredett, de az énekesnő számára igencsak intenzív kapcsolatról szól. Így egyrészt meglepő, másrészt azért kicsit sokkoló is, hogy ennyire mély nyomot hagyott benne az a pár hét/hónap. Már a Post Malone-nal közös, Fortnightban is neki címezi sorait. Egy alternatív jövőt képzel el, melyben ő és Matty is más oldalán találja meg élete párját, viszont ő ebbe továbbra sem nyugszik bele. Ez egyébként a duplalemez eddigi egyetlen klippes dala, így akik a szövegből nem szűrték volna le, azok a Swift által rendezett videóban is rengeteg Healy-re való utalást találnak.
Akárcsak az album címadó dalában, aminek megjelenéséig biztosak voltunk, hogy Joe Alwyn lesz a témája, de nem így lett! Ez telis-tele van olyan sorokkal, amiket nem tudunk elvonatkoztatni az 1975 együttes énekesétől. Így például a banda Chocolate című dala, a férfi egyik barátja, Boygenuis-ból ismert, Lucy Davis és Matty írógépek iránti rajongása is felsejlenek a sorok között. Vidámkodásra egyébként senki ne számítson, mert a The Tortured Poets Department a szerelem fájó részét fogja meg, ahogy a Down Bad is. Utóbbiból azért megtudjuk, hogy milyen volt a kapcsolat azon szakasza, amikor minden rendben volt, de Taylor azt sem hagyja, hogy elfelejtsük, milyen az, amikor felszáll a rózsaszín köd. Mert volt rózsaszín köd, ezt a Florence + The Machine-nal közös Florida!!! is árulja, ami a románc elejét gondolja újra. Szintén a megismerkedés korszakába repíti vissza a hallgatót a Guilty as Sin?-ben és nem véletlenül emlegeti a Blue Nile-t sem, hiszen a The Blue Nile skót együttes rengetegszer inspirálta korábbi szívszerelmét.
De ahogy a kezdeti fázison túllendültek, raébredt, hogy nem tudja megváltoztatni a fiút. Saját bevallása és az I Can Fix Him szövege szerint viszont legalább megpróbálta, azonban, ami nem megy, nem kell erőltetni. Ugyanígy gondolta Healy is, aki nemes egyszerűséggel ghostolta őt, mint azt a nem kifejezetten a zenésznek címzett, viszont tagadhatatlanul hozzáköthető I Can Do It With a Broken Heart is példázza. De ha Matty Healy eddig nem kapott volna még eleget, a The Smallest Man Who Ever Lived-ban a művésznő gondoskodik arról, hogy ne maradjon benne kimondatlan gondolat.
Ezekben a dalokban egyébként nekem az ív tetszik. Érdekes, ahogy egy kapcsolat minden szakaszát bemutatja, hiszen mindannyian ismerjük az érzést, mikor valaki felkelti az érdeklődésünket, ahogy beleszeretünk egy idealizált képbe, ahogy lassan megkérdőjelezzük, hogy tényleg ezt akarjuk-e. Majd jön a felismerés, a csalódottság, a düh és az elengedés. Milyen szép is a szerelem!
Méltó lezárás?!
Azt gondolnánk, hogy egy hatéves kapcsolatot még a zenén keresztül is sokkal nehezebb feldolgozni és meggyászolni, mint egy egynyári futókalandot, viszont Taylor Swift esetében a dolgok nem így működnek. Azért a harmadik számnál már megemlíti Joe Alwyn-t is, hiszen a My Boy Only Breaks his Favorite Toys neki szól. Mint azt a cím is elárulja, egy játékhoz, pontosabban egy játékbabához hasonlítja magát, azonban annak tulajdonosa nem szerette volna őt örökké, megijedt ettől és elmenekült. Taylor azonban nem menekült volna tőle, hiszen a So Long, London éppen azt dolgozza fel, hogy ő mennyire akarta, hogy minden működjön köztük. Alwyn és ő azonban nem ugyanúgy látták a kapcsolatot: mindketten ugyanazt akarták, csak másként és ezt az énekesnő azért bánja, mert neki adta a fiatalságát. Ezt a témát a loml-ban is felemlegeti, hiszen a cím a Lose Of My Life kifejezés rövidítéseként jelenik meg. Mindenesetre ez azért annyira nem zavarta, mert a Fresh Out The Slammer-ben ugyan börtönhöz hasonlítja a kapcsolatot, de semmi baj, mert Matty Healy már várja őt.
Lehet csak én gondolom így, de egy hatéves kapcsolatban biztos akadtak szebb emlékek is ezektől. De ki vagyok én, hogy megkérdőjelezzem Taylor Swift igazát?
Kísért a múlt
Meglepő lehet, de nemcsak Joe Alwyn és Matty Healy ihlették meg Taylor Swiftet, hanem még Harry Styles is, akivel 2012 körül randizgattak. A két sztár egyébként nem vált el egymástól csúnyán és máig jó viszonyt ápolnak, Taylor Swiftnél viszont ez azt jelenti, hogy még így, több mint tíz év távlatából is odaszólhat exének. A But Daddy I Love Him! cím egy Styles által viselt pólóra utal (hihetetlen miket észre nem vesznek az emberek), a szöveg pedig nagyban egyértelműsíti ezt. Mindemellett reflektál a 2012-es RED „Nothing New” dalára, ahogy A kis hableány utalás sem véletlen, hiszen Swift a rajzfilm megjelenésének évében született.
Egy új szerelem
Természetesen Travis Kelce-t sem hagyta ki a szórásból és annak ellenére hogy vele (még) nem szakítottak, felvételre került két, az óriási érdeklődést kiváltó románcot taglaló dal is. Az egyik ezek közül a tracklist tizenötödik nótája, a The Alchemy, mely egy percig sem adott esélyt senkinek arra, hogy úgy gondoljuk, nem a sportoló kapta benne a főszerepet.
„There was no chance trying to be the greatest in the league
Where’s the trophy? He just comes runnin’ over to me”
(Nem volt esély, hogy a liga legjobbja legyen
Hol a trófea? Csak egyenesen hozzám fut oda.)
– utal a Kanses City Chiefs idei Super Bowl-győzelmére. Azonban szerénységéről tanúbizonyságot téve azt is megénekli, hogy a liga legjobb tigh endjét ő tette fel a térképre. A másik Kelce-nek címzett nóta, a So High School, melyben őszinte leszek, olyan dolgokról dalolászik, ami engem egyáltalán nem érdekel. Így például tökéletesen meglettem volna anélkül, hogy megtudom, milyen gimiseknek illő kalandokba keveredett a hátsó ülésen vagy éppen mit csináltak a szobában, ameddig mások GTA-ztak.
Kíváncsian várom, hogy meddig tart ez a románc, illetve azt is, hogy egy esetleges szakítást követően is ilyen mindent elsöprő szerelemként emlékszik-e majd vissza az énekesnő Travis Kelce-re?
Nem állja meg szó nélkül
Az album tehát ismét bővelkedik az egykori szerelmeknek címzett üzenetekben, de ettől többről szól. A Who’s Afraid of Little Old Me? például a kritikusait veszi elő. De azért Kim Kardashian is megkapja (állítólag utoljára) a beosztását a thanK you aIMee-ben – aki egyébként azonkívül sok hibát nem követett el, minthogy feleségül ment Taylor ősellenségéhez, Kanye Westhez. Viszont ez az énekesnő édesanyját nem akadályozta meg abban, hogy a következőeket kívánja Kimnek:
„Everyone knows that my mother is a saintly woman
But she used to say she wished that you were dead”
(Mindenki tudja, hogy az anyám egy szent,
De néha azt kívánta bárcsak halott lennél.)
– igen, Swift anyuka nem bánta volna, ha a Kardashian család tagja meghal. Lehet, hogy ez sem azok közé a dolgok közé tartozik, amiket feltétlen meg kellett volna énekelni.
Végül pedig, de semmiképp sem utolsósorban óriási köszönettel tartozom Eszternek és Ivánnak, akik idejüket nem sajnálva még éjszaka is segítségemre voltak abban, hogy elkészülhessen egy olyan cikk, melyet megálmodtam a témáról!
Nyitókép: Taylor Swift Facebook
Ha tetszett a cikkünk, ezek is érdekelhetnek:
- Az év embere: Taylor Swift
- Ki az, aki elrabolta Taylor Swift szívét? 10+1 érdekesség Travis Kelce-ről
- Több mint egy meccs: ilyen volt a Super Bowl a pályán túl