Te (mennyit) engeded képernyőzni a gyermeked?

Tudjuk, hogy a képernyőidő manapság elengedhetelen a gyermekek életében is, de mégis, hol van az a határ, amely még nem károsítja az egészségüket?

A gyermekneveléssel kapcsolatban gyakran mondjuk, hogy az embernek előbb elvei vannak, majd gyermekei. Amíg nem voltak gyermekeim, balgán azt képzeltem, hogy az enyéim majd úgy fognak mindig kinézni, mint akit skatulyából húztak ki. Rendkívül jólneveltek lesznek, soha nem fognak kézzel enni az asztalnál, és úgy viselkedni, mint a Tasmán ördög. Azonban a duplók és plüssök számának emelkedésével egyenes arányban tört meg bennem az elszántság. Egy húsvéti napon, amikor kislányomat a hófehér ünnepi ruhájában egy rozsdás kerítésről próbáltam meg leapplikálni, rá kellett ébredjek, hiába a sok esti mese, a rengeteg foglalkozás és törődés, befektetett idő, egyszerűen vannak elvárások, amelyeket el kell engedjek.

Ne kapcsold be

Nyilván sokan vagyunk, akik menet közben ébrednek rá a gyereknevelés viszontagságaira, de ettől függetlenül ez nem jelenti azt, hogy alapvető dolgokban bedobhatjuk a gyeplőt. Mert bár az a plusz fél óra, amit kisírtak a játszótéren, vagy a szöcske, amitől irtóztam mégiscsak hazakerült, vannak olyan szabályok is, amelyekbe kőkeményen beleálltam. Akkor is, ha két feldühödött tíz éven alulival szemben kellett felvegyem a kesztyűt. Többek között a screen-time, vagyis a bármilyen képernyő előtt töltött idő szabályozásában sem engedtem. Már a gyerekek megszületése előtt is volt némi távolságtartásom a tévétől, de amióta az első megszületett, a háttértévézés, mint olyan tiltólistára került. Nálunk soha nem megy a képernyőszitter, és a távirányító sem elérhető a gyerekeknek.

Manapság a statisztikák szerint a 9-14 éves korosztály napi négy órát tölt telefon, tablet, számítógép, vagy televízió előtt. Ha belegondolunk ez irtózatosan sok, pláne akkor, ha a szabad levegőn, vagy a családdal töltött idő rovására megy.  

A gyermek agya a képernyő előtt őt ért impulzusokat nem képes még feldolgozni. Tegyük hozzá, néhány aberrált filmet még a miénk sem… Ezért vagy érdemes ott ülni vele, amikor mesét néz, vagy olyan tartalmat kell választani, amelyben nem találkozik agresszióval, számára érthetetlen történetekkel. Ha mellette ülünk, akkor segíthetünk neki elmagyarázni, hogy hogyan készül el egy film, mi miért történik, ki a gonosz, körülbelül mit érezhet most. Esetleg megállíthatjuk a filmet és beszélgethetünk róla, hogy feloldjuk a felhalmozódott feszültséget. Ez nagy mértékben segíthet gyermekünknek nemcsak önmagát jobban megérteni, de akár a velünk való kapcsolatát is erősítheti.

Mozgás, játék

De semmiképpen se feledjük, hogy legjobban mozgással és játékkal tudják gyermekeink feloldani a bennük felhalmozódó feszültséget. Tehát nem kérdés, hogy érdemes alaposan mérlegre tenni a kérdést: mennyi képernyőidőt engedélyezünk a gyerekünknek naponta?

MENNYI AZ AJÁLOTT TÉVÉNÉZÉS?
0-3 év közötti gyermekeknek egyáltalán NEM AJÁNLOTT
3-5 éves kor között maximum 30 perc
6-8 éves kor között maximum 60 perc
9-12 éves kor között sem ajánlott 90 percnél többet

Ha pedig sikerül olyan tartalmat választanunk, amelyben nem kell agresszióval, vagy túl sok akcióval találkoznia, akkor akár nyerhetünk fél órát a magunk számára is. A kisebb korosztály számára a Bogyó és Babóca vagy a Peppa Malac, Ben és Holly, Dora például zseniális. A nagyobbaknál, ahol már nehezebb a tartalom szűrése, hiszen szabadabban tudnak garázdálkodni az interneten, jó megoldás a szülői kontroll bevezetése. Manapság már be lehet állítani, meg lehet szűrni milyen tartalmakat érhet el a gyermekünk. Sőt, kis kereséssel találunk applikációt arra is, (pl. Kidslox) amely az általunk meghatározott időintervallum után magától zárolja a képernyőt, így még azt a helyzetet is elkerülhetjük, hogy mi legyünk azok a gonosz anyukák, akik bejelentik, hogy na, most van vége.

Háttérzaj

Nem azt mondom, hogy a gyerekek ne nézzenek képernyőt, hiszen a mai világban ez már elengedhetelen, de a mennyiségét mindenképpen a mi felelősségünk szabályozni, annak tudatában, hogy mennyire ártalmas. Fél órát gyurmázással, vagy festegetéssel is el tudnak tölteni a gyerekek, és azalatt te is össze tudod dobni a vacsit.

Ma már az is bizonyított tény, hogy nemcsak a magatartásra, de az iskolai eredményekre is negatív hatással van a képernyőzés. Neurobiológusok megállapították, hogy a sok képernyő előtt töltött idő nem engedi hogy a hosszútávú memóriában elraktározódjon a tananyag. A viselkedészavarba, kognitív funkciók lecsökkenésébe, észlelés-érzékelés, megfigyelőkészség leromlásába most bele sem kezdek, hiszen már százszor hallottuk mindenhonnan.

Nem vagyok álszent, néha nagyon jó tud lenni, amikor mindenki elvan. Repülőgépre én is mindig feltöltök filmeket vagy játékokat a gyerekeknek. De tudnunk kell, hogy gyermekünk agyát károsítjuk, ha egész nap háttérzajként megy a tévé, mert a belőle érkező intenzív fény és hanghatások aránytalan terhelést jelentenek idegrendszerüknek. Nálunk, mivel öt éves kor felett vannak a gyerekek, napi egy óra a MAXImaximum, és ez is csak akkor, ha utána legalább ugyanennyit mozgással, vagy a szabadban töltünk. Amit ebben az őszi időben nem mindig egyszerű megoldani, de mindenképpen érdemes, hiszen a következő generáció mentális egészsége rajtunk is múlik.

Nyitókép: Catherine Falls Commercial/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: