Télből a nyárba: mire figyelj, ha lecserélteted a téli gumidat?

Az autógumi cseréje nem női reszort, de tudjuk, hogy ha rászorulunk, ezt is kisujjból megoldjuk. Hogy ne tudjanak becsapni és ne remegjen a hangod a keresztkérdéseknél, hozunk néhány tippet, amivel profinak fogsz tűnni.

Egy nő élete számtalan kihívást hordoz. A gyermekeink szakácsa, tanára, sofőrje és személyi asszisztensei vagyunk. Csinosan öltözködünk, miközben egy bögre kávéval a kezünkben képesek vagyunk a holdciklusunk szerint irányítani a munkánkat. Gondolatot olvasunk, átlátunk a falon is, tudjuk melyik csönd vészjósló. Számunkra nincs lehetetlen. Ha kell magassarkúban vásárolunk be, főzünk, profin sminkelünk a visszapillantó tükörben. Sokszor pedig olyan férfias problémákat is nekünk kell kezelnünk, mint például az autónk szezonális gumicseréje.

A gumicsere elsőre könnyűnek tűnik, hiszen azt hiszi az ember leánya, hogy csak egy időpontot kell egyeztetnie a legközelebbi gumisnál. Igen ám, de az ott felmerülő kérdésekre már nem biztos, hogy tudjuk a választ. Ha nincs telefonos segítséged, akkor kénytelen leszel a szervizben elhangzottakra hagyatkozni – és aki beleszaladt már egy-két bakiba, az legközelebb nem akar felkészületlenül érkezni. Hogy ne kelljen többet izgulnod azon, vajon becsapnak-e vagy sem, és professzionálisan tudd kezelni ezt a helyzetet is, Ott Márton szakértő segítségével összegyűjtöttünk neked mindent, ami tudnod kell ahhoz, hogy magabiztosan indulj gumit cserélni.

Na, de miért van erre szükség egyáltalán?

A négyévszakos gumik is elkopnak egy idő után, de a téli-nyári gumikat szezononként cserélni kell. Hogy miért? Több okból is. „A téli gumik, mivel speciális extra keverékkel vannak ellátva, az autódnak jobb tapadást, ezáltal rövidebb fékutat, magyarán biztonságot nyújtanak – mondja Ott Márton. – A mai téli gumikat a tapadás maximalizálásra találták ki, de melegben már nem biztosítják ezeket és az autóvezetés nehézkesebb, a fogyasztás pedig magasabb lesz. Nyári gumiabroncsra akkor érdemes váltani, amikor a hőmérséklet 7 fok fölé emelkedik, mert a nyári gumiabroncsok keményebbek, elvezetik a vizet és meleg időben biztosítanak optimális tapadást. A megfelelő gumival, legyen az téli vagy nyári, nemcsak a biztonságot növeled, de az autód fogyasztása is lecsökken.”

Sufnituning vs. szakszerviz

„Az első és legfontosabb, mielőtt begurulnál egy szervizbe, hogy ellenőrizd le, engedéllyel működik-e” – hívja fel a figyelmet szakértőnk. Hiszed vagy sem ugyanis, sok olyan sufniműhely van, amelyik simán, engedély nélkül üzemel egy garázsban vagy hátsó kertben. Mondanunk sem kell, ezeket messziről kerüld el, mert bármilyen probléma esetén csak a két tenyerüket fogják széttárni. Garanciára nem számíthatsz és a rossz kerékcseréből adódó későbbi szervizelések költségét is viselheted.

Felni ne sérüljön

„Gumicserekor, de legcélszerűbb még az előtt, fotózd le a felnijeidet, hogy az esetleges sérüléseket dokumentálni tudd” – súgta meg Ott Márton. Tudod, a felni az a fém bigyó, amire a gumit teszik. Nos, sajnos az olyan szervizekben, ahol nem látványkonyha van, vagyis nem látod, mi történik a zárt ajtók mögött, a cserekor megsérthetik a felnidet is. „Ha szakszervizzel van dolgod, erre odafigyelnek és az esetleges sérülésekért felelősséget vállalnak.”

Légnyomás beállítása

„A 2014 után gyártott autókban már van guminyomás-figyelő rendszer, úgynevezett TPMS (tire pressure monitoring system), magyarul abroncsnyomás-ellenőrző. De hogy ne legyen egyszerű, ebből rögtön kétféle is van: az egyik a direkt, a másik az indirekt rendszer.” Úgy tudod eldönteni egyszerűen, hogy a te autódon melyik van, hogy az indirekt nem számokat mutat a kijelzőn, hanem csak zöld, sárga vagy piros zónát, a direkt viszont pontos nyomási értékeket – tehát számokat – társít minden kerékhez.

„Miután kész van a gumicsere és beállították a gyári előirt nyomást (amit megtalálsz az autód bal első ajtajára vagy a tanksapkába ragasztva egy matricán), ne felejtsd el te magadnak inicializálni, vagyis alaphelyzetbe állítani a kompjútert, mert ezekhez a számokhoz mérten fogja az esetleges nyomáscsökkenést jelezni a rendszer a későbbiekben” – mondja Ott Márton. Ezt neked kell megtenned, de esetleg megkérheted rá a szervizben dolgozókat is.

Mit tegyél, ha gumivásárlásra bíztatnak?

Az egyik leggyakrabban előforduló kérdés, amelynél több dolgot is érdemes tisztába tenni. Első a profilmélység. „A nyári gumik minimális profilmélysége (a kis rovátkák mélysége) 2 mm, ilyenkor a gumikat már nem szabad újra visszarakni, 3 mm-rel már nem fog kibírni egy teljes nyári szezont. 4 mm-es mélységnél pedig azon múlik, mennyit autózol, milyen nehéz az autód és az is, milyen agresszívan, gyorsan vezetsz.”

A másik az abroncsod kora. „Ha már a nyolcadik nyarat száguldottátok együtt, hiába nem kopott (vagyis jó a profilmélysége), akkor sem lesz már jó a tapadása, érdemes cserélni. A gumi oldalán szerepel rengeteg szám, van köztük egy négy számjegyű is. Ebben a számsorban az első kettő a gyártás hetét, a másik kettő pedig a gyártási évet jelöli” – árulja el a szaki, ennek az információnak a segítségével így te magad is leellenőrizheted a gumi korát.

„Négykerék-meghajtású autónál a gumiátmérő különbségek komoly problémát okozhatnak – folytatja Ott Márton. – Ez azt jelenti, hogy ha az egyik jóval kopottabb, mint a másik, akkor az tönkre is teheti a differenciálművet és az osztóművet. Ezek pedig nem kétforintos dolgok. A négykerék-meghajtású autóknál, főleg az újabbaknál fontos, hogy a mintázat is megegyezzen mind a négy keréken, mert ez hasonlóképp komoly gondokat okoz. Ez azért van így, mert a különböző gyártók gumijai az azonos számozás ellenére különböző méretűek lehetnek. Nem négykerék-meghajtású autónál egy tengelyen kell csak megegyeznie a gumiknak, vagyis az első kettő egyforma kell, hogy legyen, míg a hátsó kettő lehet más, de szintén meg kell egyezniük.”

És a legfontosabb, a nyomatékkulcs

Ott Márton szerint a gumicsere végén az egyik legfontosabb, hogy kérd meg a szervizeseket vagy ha profi vagy, te magad ellenőrizd le, hogy az összes kereket meghúzták-e nyomatékkulccsal. Így ugyanis el lehet kerülni azt, hogy esetlegesen elmaradjon egy kerék meghúzása valamiért, vagy hogy az a kulcs, amivel meghúzzák a kerekeket (légkulcs vagy akkus kulcs) nem pontos nyomatékra húzza meg a kerékcsavart.

Ne dőlj be annak, ha azt mondja a gumis, hogy a légkulcs is nyomatékkulcs, mert bár egyébként igaz, de azzal mégsem lehet pontos nyomatékot generálni. Így nem lesz túlfeszítve a csavar, ami feszültséget okoz a kerékben, majd használat során úgy ráfeszül, hogy következő gumicserénél már nem tudják leszedni.”

Nos, most, hogy már mindent tudsz, amire szükséged lehet, nem kell a párodra várnod, bátran elintézheted a gumicserét te magad is. Figyelj azonban a fenti tanácsokra és akkor biztosan nem kell azon aggódnod, hogy átvernek-e a szervizben.

 

Forrás: Ott Service Kft.
Nyitókép: AI

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: