Nyilván mindannyiunk telefonján ott van a SHEIN applikációja, ahol szinte lehetetlen küldetés olyat keresnünk, amit nem találunk meg. De miért rajongunk érte ennyire és miért kéne kicsit visszafognunk magunkat?
A SHEIN központi raktára több mint másfél millió négyzetméteren terül el és a világ különböző pontjain még számtalan konténer áll rendelkezésükre termékeik tárolására. A cég ugyan 2008-ban alakult, azonban népszerűsége az elmúlt négy évben nőtt meg annyira, hogy az Amazon forgalmát is túlszárnyalja és a már a fast fashion márkák sem tudják velük tartani a lépést. Biztos vagyok benne, hogy legalább egy tapasztalata már mindenkinek van velük kapcsolatban. De tényleg megéri az olcsó kínai cuccok rendelgetése?
Mérlegeljünk
Gondolom, mindenkinek megvan a jelenet, amikor a Szex és New York film első részében Miranda pro és kontra érveket sorakoztat fel Steve-vel való kapcsolatának újraélesztéséről szóló listáján. Nos mi most ezt a SHEIN-nel tesszük meg, mutatjuk miért érdemes tőlük rendelni és mi az amiért, nem annyira jó ötlet rákattanni.
PRO
Gyorsan követi a trendeket
Évek óta működik az a rendszer, hogy a kifutón és a legnagyobb sztárokon látott ruhákat a fast fashion márkák is lemásolják. Sok más mellett a H&M, a Zara és a Mango is ezzel a stratégiával dolgozik, viszont a SHEIN-nel még ők sem tudják felvenni a versenyt. Míg az imént említett boltok polcaira hónapok alatt kerülnek be az ilyen darabok, addig a kínai webáruház esetében csupán egy-két héttel kell számolnunk. Nyilván, ha valami nagyon megtetszik, arra nem szeretünk majdnem egy szezont várni, de nem is kell.
Nincs kiemelt célcsoportja
A SHEIN nem célzott meg egy korosztályt vagy társadalmi réteget sem. Kínálatukban a trendeket őrült mód követő Z-generációs fiatalok ugyanannyira megtalálják a kedvükre való terméket, mint az idősebb korosztály tagjai a klasszikusabb stílusukba passzoló darabokat. Mindemellett természetesen lakáskiegészítőket, dekorációs tárgyakat, kisállat játékokat és tényleg mindent megrendelhetünk egy helyről. Ez egyébként legtöbb esetben példátlan.
Árban nincs konkurenciája
A fast fashion árban semmiképp nem konkurenciája a SHEIN-nek, ahogy már az AliExpress vagy a Wish sem. A kívánt darabokat tényleg potom pénzért szerezhetjük be és pár tízezer forintért cserében már óriási dobozokkal a hóna alatt csenget a futár. Apropó futár, nemcsak árban verhetetlen, de konkrétan olyan rendelésem még nem volt, amikor postaköltséget kellett volna fizetnem.
Meghálálják a vásárlást
A SHEIN ereje az ár mellett abszolút a marketingben rejlik. Törzsvásárlói programja már a legtöbb márkának van, de a SHEIN esetében már egy vásárlással is azzá válhatunk. A megrendelt termékek kézhezvétele után elég azokról egy képet vagy rövid értékelést feltölteni és digitális egyenlegünkre máris a következő vásárláskor felhasználható kedvezmények kerülnek.
KONTRA
A túlfogyasztást prefelálja
Ha valaki, akkor én nagyon szeretek új dolgokat vásárolni és kellő önkritikával be is látom, hogy legalább a felére semmi szükségem sincs. De azért még így is szörnyülködve nézem azon tiktokerek videóit, akik hétről-hétre hatalmas SHEIN-csomagjukból veszik elő ugyanazon ruhák öt különböző színvariációját és a huszonkettedik ugyanolyan basic felsőjüket. A divatipar sosem volt környezetbarát, azonban az ilyen mértékű pazarlást reklámozva egyre több szemetet termel, ami már a bolygót is veszélyezteti.
Az impulzív vásárlás elkerülhetetlen
Ki nem esett még abba a hibába, hogy egy influencer rendelését látva ő is elcsábult? A SHEIN esetében tényleg semmit nem kell azért tennünk, hogy megtaláljuk az adott terméket. Elég beírni annak a kódját, vagy akár egy videóból kifotózott képpel is pillanatok alatt rábukkanhatunk. Ezeket a vásárlásokat persze át sem gondoljuk, az árucikk rögtön megy a kosárba és már kattintunk is a fizetésre. Ezzel szemben egy boltban lehet, hogy megnézzük az adott terméket, visszatesszük és gondolkodunk rajta, hogy kell-e ez nekünk egyáltalán. Persze mondhatjuk, hogy majd visszaküldjük.. De tényleg volt már olyan, aki Kínába kezdett el termékeket visszapostázni?
Többet költünk, mint amit szeretnénk
Akarunk rendelni egy olcsóbb pólót, de a SHEIN máris bedob egy másikat is mellé, ami szintén nem drága. Mi történik? Persze, hogy ez is megy a kosárba. Aztán csupán kíváncsiságból még megnézzük, hogy van-e csillogó, unikornisos, zenélő hógömb és hogyne lenne, ráadásul még nem is drága. Az is megy a pólók mellé. De ha már rendelünk, kéne valami a kiskutyának, a cicának is, aztán a konyhába sem ártanának az új tárolók, és májusban épp akciósak a halloweeni dekorok, így párat még bedobunk a rendelésbe abból is. Aztán ez megy a végtelenségig – a 4 eurós póló pedig rögtön legalább harmincezer forintunkba kerül. Ott van az a rengeteg termék és ennyit sehol máshol nem veszünk meg „ilyen olcsón”, így nyilván boldogan írjuk be a bankkártyaadatainkat.
Ahol a mennyiség a minőség rovására megy
„Olcsó húsnak, híg a leve” – tartja a szólás és ez kifejezetten igaz a SHEIN-re. Már észrevettem, hogy az őket reklámozó influencerek gyakran használják a „meglepő módon jó a minősége” mondatot. És sajnos valóban sokszor meglepetésként érhet a jó minőség, hiszen bőven akad silány árú a kínálatban. Persze nem azt mondom, hogy minden rossz, mert ez nem igaz. Sőt már egy „prémium” kollekcióval is rendelkeznek (igaz, ennek jobban meg is kérik az árát), de azért nem minden arany, ami fénylik. Az anyagok gyakran rossz minőségűek, a szabás sokszor elcsúszik és a kiegészítők olykor-olykor viselés közben esnek szét. Ez pedig így ablakon kidobott pénz.
Függőséget okoz
A cég appjának játékain kuponokat, vásárlásra felhasználható összegeket lehet nyerni. A SHEIN vásárlásaink után szintén ilyen módon jutalmaz meg minket. És ki akarná otthagyni a „pénzt” a kínai cégnek? Senki! Tehát már kezdődik is következő rendelés összeválogatása, aztán ugyanez pokoli körként újra és újra megismétlődik. Így pedig a szerencsejáték-függőséghez hasonló érzés alakul ki bennünk.
Ezeket a kérdéseket tedd fel magadnak rendelés előtt
Mint látjátok, bőven van érv a SHEIN mellett és ellen is. Azonban, ha a vásárlás véglegesítése előtt ezt a pár kérdést felteszed magadnak, talán könnyebben tudsz majd dönteni:
- Szükségem van minden termékre?
- Csak azért rendelek (többet), mert olcsó?
- Holnap is megrendelném?
- Nem fogom sajnálni rá a pénzt, ha megjön és mégsem tetszik?
- Illik a stílusomhoz/lakásomhoz vagy csak azért veszem meg, mert másnál tetszett?
Nyitókép: AzByCx/ Getty Images
Ha tetszett a cikkünk, ezek is érdekelhetnek:
- Ilyen a tudatos nesszeszer: multifunkciós sminkek a fenntarthatóság jegyében
- 5 tipp az okos és felelős online vásárláshoz
- Élj megbánások nélkül: a vintage ruhák titka