Tényleg jók a tisztítókúrák? Vagy ártunk azzal, ha egy ideig csak folyadékot fogyasztunk?

Interjú Sasvári-Szekeres Anita dietetikussal és Virágh Barbara táplálkozási tanácsadóval

Lassan március elseje, hamarosan beköszönt a böjtidőszak és sokan kezdenek tisztítókúrákba is. Szakértők segítségével annak járunk utána, hogy van-e értelme egyáltalán a léböjtnek és milyen szabályokat kell betartani, ha úgy döntünk, hogy belevágunk.

Tisztítókúra, méregtelenítő kúra, léböjtkúra – a tavasz közeledtével bizonyára te is sokszor hallottad ezeket a kifejezéseket. A főleg folyadékbevitelből álló aszketikus módszerek hatásossága viszont meglehetősen vitatott: vannak, akik esküsznek a méregtelenítő napokra, de vannak olyanok is, akiknek csak a kimerülés és a fölösleges önkínzás jut eszükbe ezekről a szavakról. Sasvári-Szekeres Andrea dietetikust és Virágh Barbara táplálkozási tanácsadót kérdeztem arról, hogy szerintük van-e értelme tisztítókúrát tartani.

Valójában nem létezik olyan, hogy tisztítókúra. Pontosabban, a megfogalmazás helytelen.

– nyilatkozta a Woohoo.hu-nak Sasvári Szekeres Andrea. A dietetikus elmondta, hogy az egészségesen működő szervezet esetén a kiválasztó szervrendszerünk végzi ezt a tisztítást.”  Hozzátette, hogy szervezetünk fitten tartásához elengedhetetlen az egészséges életvitel, ami leginkább az egészséges táplálkozáson és a rendszeres testmozgáson alapul. Fontos, hogy ez ne csak pár hétig tartson, hanem hosszú távon próbáljuk beiktatni az életünkbe mindkettőt.

Az életmódváltás a kulcs

Virágh Barbara táplálkozási tanácsadó is megerősítette a fentieket, miszerint a hosszabb távú megoldások lehetnek csak célravezetőek. A szakember hozzátette, hogy amennyiben valaki egészségesen táplálkozik, szervezetének nincs szüksége „méregtelenítésre”. Kiemelte, hogy semmiképp se gondoljunk a tisztítókúrára úgy, mint fogyási módszerre, hiszen azt csak hosszú távú életmódváltással lehet elérni, egy léböjtkúra például ilyen esetben teljesen felesleges.

Apró lépések az egészség felé

Sasvári Szekeres Andrea szerint az egészséges életmódhoz és a karcsú alakhoz legkönnyebben apró változásokon vezet az út, például, ha a hagyományos csipsz helyett zöldség- vagy gyümölcscsipszet, esetleg kölesgolyót, bulátát választunk. Hasonlóképp a szénsavas üdítők helyett érdemes frissen facsart zöldség- és gyümölcsleveket, smoothiekat, turmixokat kortyolni. A fehér lisztből készült pékárukat cseréljük jó minőségű teljes kiőrlésű termékekre vagy akár otthon is süthetünk kenyeret – jegyezte meg a szakértő. Ha pedig édességre vágyunk, együnk néhány szem aszalt gyümölcsöt vagy 1-2 kocka magas kakaótartalmú étcsokoládét.”- tette hozzá.

A zöldségcsipszek finom és egészséges snackek Fotó: 5PH / Shutterstock.com
A smoothiekkal kiválthatod a szénsavas üdítőket Fotó: 5PH / Shutterstock.com
Ha édesség, akkor aszalványok, magvak, étcsokoládé Fotó: Cara-Foto / Shutterstock
Válts teljes kiőrlésű pékárura! Fotó: Marie C Fields / Shutterstock.com

Időszakos könnyítés

Virágh Barbara azt is kifejtette, hogy lehet létjogosultsága egy-egy gyomorkímélő, könnyítő kúrának, például akkor, ha valaki eddig kevésbé figyelt oda az étrendjére és az életmódváltás kezdeteként beiktat egy rövid szakaszt az átállás megkönnyítéséhez. Megjegyezte, hogy lehetnek más indítékaink is, például, ha valaki úgy érzi, hogy megterhelte a gyomrát, emésztési nehézséggel küzd, de vallási-spirituális indokok is állhatnak a háttérben.

Ami kiemelten fontos, hogy csak rövid ideig, nagyon okosan, és táplálkozási tanácsadó-, dietetikus vagy orvos felügyelete mellett szabad ilyen kúrát tartani

– nyilatkozta Virágh. A hosszú, tényleg kizárólag leveket és vizet előirányzó diétát jobb, ha elfelejtjük. Hozzátette, hogy amennyiben úgy döntünk, hogy belevágunk egy léböjt kúrába, fontos tudni a következőket:

A pár napos diétának 3 szakaszból kell állnia:

Nagyon fontos, hogy még egy ilyen rövid, könnyített kúrának is fokozatosnak kell lennie, hogy ne terhelje meg hirtelen a szervezetet. Azért csináljuk, hogy a gyomor pihenhessen, minél kevesebbet kelljen dolgoznia, ezért nem lehet drasztikus a váltás.

Se a kúrába való belépés, se a kilépés ne legyen sokkoló a testünk számára!

– emelte ki Virágh. A fő cél, hogy kíméljük a gyomrot, az emésztőrendszert, így a valódi léböjtkúrás napokat meg kell előzze és követnie is kell 3-3 „köztes napnak”:

  1. Felvezető szakaszHagyd el a koffeint, a szénsavas üdítőket és a cukros ételeket, fokozatosan hagyd el a hús- és a tejtermékeket (az a kevés, amit eszel, az is könnyű, zsírszegény legyen). Egyél párolt zöldségeket, rizst vagy kölest.
  2. Böjt szakasz – Ekkor csak szűrt leveket, gyógyteákat, vizet, préselt gyümölcs-zöldség keveréket fogyassz. Ha ez túl drasztikus, enyhítheted kevés rozskenyér fogyasztásával.
  3. Visszaépítő szakasz – Először ismét a rostok: párolt zöldségek, rizs, köles bulgur, kevés burgonya kerülhet vissza az étrendedbe. Az ezt követő napokon jöhetnek fokozatosan a sovány hús- és tejtermékek.

Fontos, hogy az egész nem tarthat tovább 1-1,5 hétnél! A köztes napok 3-3 napot tesznek ki, a léböjtnapok száma pedig 1-3 lehet, életmód és szakmai javaslat függvényében – hangsúlyozta Virágh Barbara.

Sasvári-Szekeres Andrea megerősítette, hogy a kúra után frissebbnek érezhetjük magunkat, mivel a nehéz ételek emésztésétől tehermentesítjük a szervezetünket, de hosszú távon nem egészséges eszerint étkezni, és fáradtabbak is lehetünk. Ő is hangsúlyozta, hogy ha valaki mindenképpen léböjtölni szeretne, 3 napnál semmiképpen se tartson tovább a megvonásos szakasz.

A léböjtöt megelőző és követő napokon ideális választás főételként a főtt rizs párolt zöldségekkel. Fotó: MariaKovaleva / Shutterstock.com

Teljes átállás

Sasvári-Szekeres Andreától azzal kapcsolatban is kaptunk tanácsokat, hogy milyen további lépésekkel támogathatjuk az egészséges életmódunkat, mik azok az alternatív kímélő módszerek, amiket a „méregtelenítés” helyett érdemes választani:

Tisztítókúra helyett
Naponta együnk pár szem sótlan olajos magvat, fogyasszunk zsírszegény tejterméket. Egyszerre sose együnk nagy adag ételeket, inkább többször keveset. Válasszuk mindig az idényjellegű zöldségeket, gyümölcsöket, együnk zsírszegény húsokat és alkalmazzunk kímélő konyhatechnológiai eljárásokat.

A dietetikus hangsúlyozta, hogy a jól hangzó csodadiéták pár napig tartanak és nem várhatunk tőlük hosszútávú változást, sőt gyakran tápanyaghiányhoz is vezetnek, mivel sok diéta tiltja a húsok vagy a tejtermékek fogyasztását. Nem javallott egyiket sem elhagyni az étrendünkből már középtávon sem, mert az állati eredetű fehérjék, vitaminok és ásványi anyagok nagyon jó hatásfokkal hasznosulnak a szervezetben.

Ha eddig úgy éreztük nem táplálkoztunk egészségesen, figyeljünk oda jobban magunkra idén tavasztól!

Nyitókép: monticello  / Shutterstock.com

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: