Az S és az XL méretek között is van élet – miért nem beszélünk az átlagos testalkatú nőkről?

A TikToknak köszönhetően fontos mérföldkőhöz érkezett a divatvilág? A közösségi média platformon egyre többen hívják fel a figyelmet arra, hogy a mid-size testű nők is nagyobb reprezentációt érdemelnek a divatiparon belül.

Nem kell őrült divatrajongónak lenned ahhoz, hogy rájöjj, mi a divatipar egyik legégetőbb problémája. Régóta nyílt titok, hogy a plus-size modellek a méreteik, az afroamerikai és ázsiai modellek pedig a származásuk miatt hátrányból indulnak a többiekkel szemben. Habár a divatszakma apró lépésekben halad a változás felé, egyértelmű, hogy még hosszú utat kell megtennie az elfogadás és sokszínűség érdekében. Szerencsére egyre több olyan divatkampányt, bemutatót láthatunk, amelyben a diverzitás kerül a középpontba. Valamint azt is kijelenthetjük, hogy az elmúlt években a plus-size szektorban olyan növekedést tapasztalhattunk, amire korábban sosem volt példa. Azonban a TikTok felhasználói egy újabb fontos problémára hívják fel a divatipar képviselőinek figyelmét: vannak olyan nők (ráadásul elég sokan), akik a vékony testalkat és a plus-size méret közé esnek – és őket is észre kellene vennie a szakmának.

A TikTokon már több mint 525 millió megtekintésnél jár a #midsizefashion hashtag, amely új hullámot robbantott ki a testpozitív mozgalmon belül. Az új irányvonal olyan nőkre fókuszál, akikről eddig nem sok szó esett a divatvilágot érintő diskurzusokban: a mid-size típusra. Azokra a nőkre hivatkoznak mid-size-ként, akikre az S-es és M-es darabok túl kicsik, viszont a klasszikus plus-size méretbe sem kategorizálhatók be. Más szóval, akiknek a csípője és a dereka szélesebb, mint a társadalom által meghatározott szépségideál szerinti méret, de ezzel még nem érik el a plus-size kategória határát. Ha belegondolsz, az elmúlt időszakban nem sok olyan modellt láttál, akire illene ez a leírás. Vagyis egy nagy szakadék tátong a vékony és a plus-size modellek között – és ezt a divatcikkek kínálata is jól tükrözi.

Kisebbségben a többség

Az NPD becslései szerint az Egyesült Államokban a nők 70 százaléka 14-es (EU 44, UK 18) vagy nagyobb méretet visel. Az Egyesült Királyságban az átlagos női ruhaméret 18, és az EU országai is hasonló mintát követnek. Ennek ellenére a ruházati cikkek kevesebb mint 20 százaléka készül ezekben a méretekben. Habár fontos megemlítenünk, hogy minden márka más-más méretezést használ, a lényegen ez semmit sem változtat. A legtöbb vásárló testalkata miatt korlátozott lehetőségekkel, valamint gyengébb minőséggel szembesül, amikor a divatmárkák kínálatát böngészi. Ez azonban csak a kisebb probléma. Mi a következménye annak, hogy a mid-size nők nem látnak hasonló testalkatú modelleket a kampányokban? Ha a hiányos kínálat miatt kisebb méretű ruhákba próbálják beletuszkolni magukat vagy próbálnak megbarátkozni azzal, hogy már a plus-size kategóriába tartoznak? Könnyen szomorú véget érhet a történet. Például önértékelési probléma vagy étkezési zavar alakulhat ki azoknál, akik rendszeresen ilyen helyzetben találják magukat.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Ali Tate (@ali_tate_cutler) által megosztott bejegyzés


A méretbezárás régóta probléma, amelyet a divat nehezen tud megoldani. De a közepes méretű vásárlók reprezentációjával elmosódhatnak a határok a hagyományosan normál és a plus méretek között. Szerencsére a Z-generáció nyitott erre a változásra: egyre több olyan influenszer válik ismertté a fiatalok körében, aki a mid-size méretet képviseli. Ilyen például Ali Tate, aki nemcsak véleményvezérként, hanem modellként is nagy népszerűségre tett szert. Tate nemrég a Vogue magazinnak mesélt a testpozitív mozgalom új hullámáról. „Ha inkluzivitást kérünk, ne hagyjuk ki a közepes méretet sem. A teljes spektrumát látnunk kell annak, hogyan nézhetünk ki emberként. Én 10-es méretet hordtam, mégis masszív testkép- és étkezési zavarral küzdöttem. Sok embert még ma is érint ez a probléma, köztük a mid-size típusokat is.”

Nyitókép: Sophie Mayanne/Getty Images
Forrás: Vogue Business, Today, Glamour UK

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Tedd meg a befizetéseidet, mi pedig megnöveljük a nyerési esélyeidet maximum 275 000 forintig. (x)