„Egyszerre kell pszichológusnak és legjobb barátnak lenni” – Tiszeker Dániellel, a Nagykarácsony rendezőjével beszélgettünk

November 25-én debütált a mozikban a Nagykarácsony című vígjáték, mely a legelső magyar ünnepi romkom. A #Sohavégetnemérős filmmel berobbanó rendezőt, Danit arról kérdeztük, hogyan járta végig a szakma ranglétráját az elmúlt két évtizedben.

Tiszeker Dániel már egészen fiatalon belekóstolhatott a filmgyártásba, hiszen gyermekként a Földessy Margit és a Színjáték- és Drámastúdióba járt, így részt vehetett egy-két forgatáson is. „Nagy hatással voltak rám Tímár Péter alkotásai, főként a Csinibaba és az Egészséges erotika. Találkozhattam is vele a 6:3 avagy, játszd újra, Tutti! felvételei alatt, illetve a Zimmer Feri vágásába is belepillanthattam” – mesélte. „Akkor teljesen magába szippantott ez a világ, pedig korábban azt hittem, a színházban fogok majd dolgozni.”

Zsigmond Emőke és Tiszeker Dániel a Nagykarácsony forgatásán
Zsigmond Emőke és Tiszeker Dániel a Nagykarácsony forgatásán (Fotó: Takacs Attila)

Színésznek indult, rendező lett belőle

Dani több feladatot is kapott Földessy Margittól 14-16 évesen, a tanára azonban más úton indította volna el. „Azt mondta nekem, nem akar megbántani, de nem vagyok túlságosan tehetséges színész és inkább a rendezéssel kellene foglalkoznom, mert ügyesen összeállítok dolgokat. Ezt akkor még nem igazán értettem, de később nagyon hálás lettem neki ezért.” Dani pár évvel később ki is próbálta magát direktorként.

„Úgy gondoltam, akkor lehetek igazán jó ebben a szakmában, ha végigjárom a szamárlétrát. Tehát először rendezőasszisztensként helyezkedtem el (a Mansfeld című dráma volt az első ilyen munkám) aztán casting director lettem, majd werkfilmeket és dokumentumfilmeket (például a Micsoda útjainkat) rendeztem. Gyakorlatilag 15 évet dolgoztam nagyjátékfilmekben, mire elkészült az első sajátom is, a #Sohavégetnemérős” – tudjuk meg Danitól. A WellHello legismertebb dalaiból inspirálódó szkeccsfilm 2016-ban debütált a mozikban és számtalan, akkor még feltörekvő színész szerepet kapott benne.

A kulcs a kommunikáció?

„Szerintem a filmművészet egy kifejezetten speciális művészeti ág, mert csapatmunkában folyik. A karmesternek is tudnia kell az alapokat minden hangszernél. Az élet is azt igazolta, hogy szerencsés, ha tudom, miként kell hozzászólni egy világosítóhoz, jelmeztervezőhöz vagy egy technikushoz, amikor éppen egy 100 fős stábbal forgatok. Sokat jelent, ha a rendező tisztában van azzal, hogyan szólítsa meg őket, mert így pontosan átadhatja, mit akar.”

„A forgatókönyv csak egy (rendkívül fontos) szelete az egésznek. Ha nem tudom kommunikálni az elképzeléseimet, nem az kerül a vászonra, amit szerettem volna.”

Éppen ezért Dani a korábbi munkái során folyamatosan figyelte rendezőket, elleste tőlük, hogyan lehet instruálni egy színészt, miként kell vezetni az úton az adott jelenet sikeréért. „Természetesen elméleti tudás is kell ehhez – én is jártam egyetemre -, de óriási segítséget jelentett, hogy beleláthattam a szakma minden egyes szegletébe.” Az egyik első meghatározó élményének a Made in Hungária forgatását tartja. „Fonyó Gergely rendező hihetetlen jókedvű, vidám munkamódszert választott. Ahol korábban dolgoztam, ott inkább katonás rend volt, így jó volt megtapasztalni, hogy ezt lehet lazán, humorral is csinálni.”

Rendezőbőrbe bújt pszichológus

Hasonlóan fontosnak tartja azt is, hogy láthatta, mennyire érzékenyen instruál Gigor Attila vagy Enyedi Ildikó a Terápia című sorozat felvételeikor. „Sokféleképpen lehet irányítani a színeszeket, ezek a tapasztalások egy egységgé álltak össze bennem.” De a példaképének tartja Herendi Gábort és Jancsó Miklóst is. „Egyszerre kell pszichológusnak, legjobb barátnak és harcostársnak lenni minden egyes színésszel és stábtaggal, úgy, hogy közben megmaradjon a családiasság. Engem feltölt az, ha olyan filmet csinálunk, amin érezni, hogy az a szeretet, amit beleteszünk, ott lesz a vásznon.”

De Dani azt sem titkolja, hogy a rendezés egy olyan szakma, amit az ember egész életében tanul. „A legviccesebb bakik általában a kapcsolódásból származnak, vagyis abból, amikor egy jelenet folytatását napokkal később vesszük fel. Ilyenkor elkerülheti a figyelmünket, hogy az egyik jelenetben még le volt húzva a pulóver az egyik szereplő karján, de a következőre feltűrte, amit nem vettünk észre. Ez a baki általában a vágáskor derül ki. A kapcsolódási problémákból hihetetlenül vicces helyzetek születhetnek. A rendező pedig verheti a fejét a falba” – árulta el nekünk.

Scherer Péter, Tiszeker Dániel és Pokorny Lia a Nagykarácsony forgatásán
Scherer Péter, Tiszeker Dániel és Pokorny Lia a Nagykarácsony forgatásán (Fotó: Takacs Attila)

Kiskarácsony, Nagykarácsony

Ám ahogyan azt Dani története is bizonyítja, a kitartás és a tanulás kifizetődik, ő például 2021-ben valóra válthatta egyik legnagyobb álmát. Leforgathatta az első magyar karácsonyi romkomot: a Nagykarácsony november 25-én debütált a mozikban. „Be akartam bizonyítani, hogy készülhet jó és vicces magyar alkotás. Úgy is, hogy közben van benne tanulság, rétegek és akár szomorú is mer lenni. Évekig kerestem, mi lehetne az a műfaj, amivel ezt meg tudnám mutatni. A karácsonyi film pedig éppen olyan összetett, mint az ünnep maga. Sokféleképpen viszonyulunk hozzá: van, aki imádja, van, aki ódzkodik tőle és egy kötelező giccses borzalomnak tartja.”

Dani éppen ezért úgy érezte, a karácsony tökéletes témája lehet annak a közönségfilmet, amit ő megálmodott. „Egészségesen giccses lett, éppen annyira, hogy meghatódjon a néző, de az is élvezhesse, aki a művészfilmeket szereti. A végén hallható egy dal, amit a gyerekszereplők énekelnek. Ennek a szövegét velük együtt raktuk össze (a zene szerzője pedig Balázs Ádám) és sokat beszélgettünk arról a forgatáson, hogy milyen jó lenne, ha egy olyan dal születne, amibe ők is beleteszik a gondolataikat – ez lett végül az ’együtt lesz minden nap ünnep’. Mert valóban fantasztikus, ha karácsonykor összegyűlik a család, de még jobb lenne, ha minden napot ebben a szeretetben tudnánk megélni.” A tavaszi forgatás egyébként nem volt zökkenőmentes, hiszen többször is le kellett állniuk amiatt, mert belelógott a képbe egy rügyező faág, esetleg a madarak is elkezdtek csiripelni a háttérben. „Gyakoriak voltak a komikus szituációk.”

Nekem a Balaton a Riviéra

Dani időközben egy tévéfilmet is készített, ami várhatóan 2022 nyarán jelenik majd meg. Az „Nyugati nyaralás” című retro vígjáték 1984-ben játszódik. „Abból a vicces alaphelyzetből indul, hogy – mivel ebben az évben nem lehetett külföldre utazni – egy leleményes családapa kitalálja, nyugat-német turistának adják ki magukat és úgy mennek el Balatonfüredre nyaralni. Viszont ott olyan óriási luxusban lesz részük, mintha a Riviérán nyaralnának. A forgatókönyvet Tasnádi István írta és Lévai Balázzsal együtt rendeztük. A főszerepeket pedig Mészáros Máté és Pokorny Lia alakítja.” Dani szerint a Balaton fantasztikus helyszín, mert bárhová is teszik a kamerát, a kép akkor is csodálatos lesz. „Ritkaságszámba megy, hogy két filmet is besűríthetünk egy évbe, örülök, hogy sikerült” – emeli ki Dani, akinek a bakancslistáján sok minden más mellett még egy zenés film készítése is szerepel.

Nyitókép: Trokán Nóra

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Tedd meg a befizetéseidet, mi pedig megnöveljük a nyerési esélyeidet maximum 275 000 forintig. (x)