Tudósok szerint ez kell ahhoz, hogy a jelenben tudj lenni

Rossz hírünk van: nem elég, ha félrerakod a mobilodat!

Te is gyakran kapod magad azon, hogy a múlton rágódsz, vagy a jövődön agyalsz, ahelyett, hogy a jelenre fókuszálnál? Ne aggódj, ezzel nem vagy egyedül, hiszen sokaknak okoz nehézséget az, hogy tényleg a MOST-ban éljenek – de van rá megoldás! A Drexel Egyetem pszichológia professzora, Evan Forman azt tanácsolja, hogy érdemes odafigyelned erre, ugyanis ha gyakorolod a jelen pillanat tudatos átélését, annak számos pozitív hatása lehet az életedben: például csökkentheti a stresszt, vagy a krónikus fájdalmakat, de javíthat az általános közérzeteden is. De arra is vannak már elméletek, hogy segíthet leküzdeni az alkohol-, és nikotinfüggőséget.

De mit is takar pontosan a jelen pillanat tudatossága?

Forman úgy írja le a fogalmat, mint folyamatos figyelmet a jelenre, és annak tudatossá tételét, ez pedig azt is magába foglalja, hogy pontosan tisztában vagy a belső tapasztalásaiddal, mint például a hangok, az illatok, a gondolatok, vagy az érzelmek. Vegyünk egy egyszerű példát! Vacsorafőzés közben sokszor máshol jársz, előre stresszeled magad a másnapi végtelennek tűnő teendő-listádon? Az, aki a jelenben él, a hozzávalók illatát, vagy tapintását érzékeli. Persze nem lehet elkerülni, hogy eszedbe jusson ilyenkor egy-egy figyelemelterelő gondolat – a kérdés csak az, hogy hagyod-e, hogy beszippantson, vagy simán elhessegeted, és visszatérsz a mostba.

Mit kell ehhez tenned?

El kell, hogy keserítsünk, a Brown Egyetem Mindfulness Center kutatási és innovációs igazgatója, Dr. Judson Brewer szerint ehhez nem elég az, ha félreteszed a telefonodat, és azokat a dolgokat, amik elterelhetik a figyelmed – először meg kell ismerd az agyad, és tudnod kell, hogyan működik. Az agyad ugyanis azokat a viselkedési mintákat ismétli, amelyekért „megjutalmazzuk”. Tehát ha arra figyelsz, hogy milyen érzés, amikor elkalandoznak a gondolataid ahelyett, hogy a jelenben élés érzetére fókuszálnál, akkor erre tréningeled az agyadat is. Az egészet a következő technikával programozhatod át: tapasztald meg tudatosan a figyelemzavar hátrányait – a nyugtalanságot vagy a másokkal való kapcsolódás elvesztését -, majd azt is, hogy milyen érzés, amikor a mostban vagy, és igazán meg tudsz hallgatni valakit – az agyad pedig rájön arra, mekkora jutalom a jelenlét.

Nyitókép: Westend61/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: