Egy forró fürdővel pont annyi kalóriát égetsz el, mint egy nagy sétával

Gondoltad volna, hogy a forró fürdő nemcsak nyugtató hatással bír, hanem még kalóriát is égethetsz közben? Egy kutatásnak köszönhetően újabb indok szól amellett, hogy ma este hosszasan áztasd magad a kádban.

Képzeld el, hogy egy hosszú, fárasztó nap után hazaesel, és el kell döntened, hogy egy kis mozgással vagy egy forró fürdővel üsd el az időt. Te melyiket választanád? Ne legyen lelkiismeret furdalásod, ha a második mellett döntesz, a jó hírünk az, hogy a legutóbbi kutatások szerint ezzel ugyanis pont annyi kalóriát égetsz el, mint egy lazább testmozgással. Ráadásul más kedvező hatásai is vannak a szervezetedre.

Dr. Steve Faulkner, brit pszichológus és mozgásterapeuta önkéntesek segítségével vizsgálta a kádfürdőzés jótékony hatásait. Egy óra elteltével csökkent a tesztalanyok vércukorszintje, miközben az energiafelhasználásuk jelentősen (80 százalékkal) megnőtt. Nem rossz ez, ahhoz képest, hogy semmi mást nem csináltak, csak kényelmesen elhelyezkedtek és pihentek.

Na, de ennél egy kicsit komplikáltabb a dolog. A kísérlet során ugyanis az időtartam és a hőmérséklet is nagy szerepet kapott. Amellett, hogy az önkéntesek egy órát töltöttek a kádban, arra is figyeltek, hogy folyamatosan 40°C-on tartsák a víz hőmérsékletét. Tehát, ha 20 percet fekszel a langyos fürdővízben, biztosan nem érsz el hasonló eredményeket. Faulkner szerint a titok a hősokkfehérjékben rejlik. Ennek a fehérjének a termelése stressz hatására jelentősen fokozódik. Ez a folyamat akkor is megfigyelhető, ha a testünk hőmérséklete megemelkedik – például testmozgás, szauna vagy forró fürdő közben. Hosszú távon ezek a fehérjék elősegíthetik az inzulin- és a vércukorszint szabályozását.

A forró fürdőnek tehát több pozitív hatása is van, de ne felejtsd el, hogy ezzel nem váltható ki teljesen a testmozgás! Amíg egy órányi kádban heverészéssel (szigorúan 40°C-os vízben) nagyjából 140 kalóriát égethetsz el, addig ugyanennyi idő alatt biciklizéssel 630-at. Abban is biztos lehetsz, hogy a fürdő segíthet, ha szeretnél néhány kilótól megszabadulni, de izmokat például nem tudsz vele építeni. Ezért ezt inkább azoknak ajánlják, akik az egészségügyi állapotuk miatt nem tudnak sportolni. Persze, ettől még néha-néha belefér, hogy így kényeztesd magad.

Nyitókép: Westend61/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: