Túl a trendeken: 4 divattörténelmileg meghatározó kreáció sztorija

A legnagyobb divatházak tarsolyában bőven akad olyan kreáció, mely kiállta az idő próbáját és napjainkban ugyanolyan stílusos, mint évtizedekkel ezelőtti megjelenésekor volt.

Meglepő lehet, de erre az időtállóságra nemcsak a táskák és a cipők képesek, hanem egyes designerek, dacolva a lehetetlennel, olyan ruhadarabokat is terveztek, melyek az 1900-as évek elejétől kezdve máig velünk vannak. Mutatjuk ezeket a divaton túlmutató kreációkat.

A Burberry ikonikus ballonkabátja

Szinte hihetelen, de a Burberry máig divatosnak számító trench coatjának történelme 1879-ig nyúlik vissza. Akkor a divatház alapítója, Thomas Burberry kifejlesztette annak szövetét, a gabardine-t. Ennek különlegessége abban rejlett, hogy minden egyes szálát vízállóvá tették. A forradalmi anyag elsőként a felfedezők körében aratott nagy sikert, a márkát több expedícióhoz szükséges ruházat elkészítésével is megbízták. A norvég sarkkutató, zoológus és Nobel-békedíjas Dr. Fridtjof Nansen például 1893-ban az első volt azok közül, aki gabardinból készült ruhába öltözve indult az Északi-sarkra. Ezt követően a brit hadsereg egy, a harctéren is viselhető darab tervezésére kérte fel Burberry-t. A designer ekkor visszanyúlt egy korábbi tervéhez és azt újragondolva megalkotta a ma is ismert trench coat elődjét. Ez a darab azonban csak az állam szolgálatában álló tiszteknek volt engedélyezve, így már akkor státuszszimbólummá vált. A háború után a tisztek tovább hordták kabátjaikat, így példájukat a civilek is követték. Az ikonikus ballonkabát a nemzeti büszkeség megnyilvánulásának jelképévé vált. 1934-ben népszerűsége már megkérdőjelezhetetlen volt, azonban az 1942-es Casablanca, na és Humphrey Bogart újabb lendületet adott neki. Hollywood megőrült a klasszikus darabért, a nők közül pedig mindenki ilyet akart, miután látták Audrey Hepburn-ön is. A kreáció sziluettje alapvetően sosem változott, viszont az annak ujjaihoz használt textilekkel és díszítésével a Burberry máig képes megújítani ezt a klasszikus modellt.

(Fotó: Christian Vierig/Getty Images)

A Hermés táskái

Egy véletlen találkozásnak köszönhetjük, hogy minden nő álma egy Hermés Birkin lett. 1983-ban Jane Birkin, a sokak által rajongott színésznő egy Párizsból Londonba tartó repülőútón egy Jean-Louis Dumas nevű úr mellett foglalt helyet, aki történetesen a Hermés igazgatója és művészeti vezetője volt ebben az időszakban. A két útitárs szóba elegyedett egymással, majd miután Birkin retikülként használt szalmakosarának tartalma rájuk borult, a designer rögtön javasolta neki, hogy éppen ideje lenne beszereznie egy táskát. Azonban a színésznő hajthatatlan volt, hiszen a legnehezebb feladatnak a tökéletes méretű és fazonú kiegészítő megtalálását tartotta. Így nem volt mit tenni, Dumas ott helyben megrajzolta annak terveit. Ekkor még egyikőjük sem tudta, hogy milyen hatása lesz ennek a kreációnak. A táska természetesen a kezdetektől Birkin nevét viseli. Az első modellek 1984-ben kerültek a luxusdivatház polcaira. Érdekességképpen megjegyeznénk, hogy akkor ennek még volt egy vállpántja, ami később már egyik modellen sem volt látható. Az egyszerű vonalak, minimalista stílus és laza elegancia azonban akkoriban nem mindenkit vett le a lábáról. Abban az évtizedben még mindig Chanel darabjai uralták a divatvilágot. Népszerűsége a ’90-es években kezdett növekedésnek indulni és az azt követő évtizedben vált igazi státuszszimbólummá. Az pedig, hogy mennyire exkluzív, nemcsak árában, hanem abban is megnyilvánul, hogy nem mindenki juthat hozzá. A Birkint csak a Hermés „törzsvásárlói” vehetik meg, de ők is csak úgy, ha kivárják a sort, ameddig a hosszú várólistán az ő nevük következik. Mi csak annyit tudunk mondani, amit Samatha is mondott a Szex és New York-ban: „Ez nem egy táska – ez egy Birkin!”

(Fotó: Jeremy Moeller/Getty Images)

A Gucci időtálló loafere

Több mint hetven évvel ezelőtt, 1953-ban látott napvilágot a Gucci kultikus Horsebit Loafere, mely a márka egyik legrégebbi designja. Guccio Gucci 1953-as halálát követően az olasz divatház irányítása fiai, Aldo és Rodolfo kezeibe kerültek. A két testvér egyetértett abban, hogy életben tartják apjuk hagyatékát és a Gucci továbbra is csak a legjobb bőrárút forgalmazza majd. Aldo már korábban is kipróbálta magát a tervezésben, az egymásba kapcsolódó dupla G-logo és a máig ikonikus Diamante-minta megalkotásában is részt vett, viszont ezúttal egyedül kellett bizonyítania. Ekkor visszanyúlt apja egy korábbi, 1930-as évekbeli tervéhez és azt újraalkotva hozta létre a Horsebit Loafert. Az alapító, Guccio rengeteg inspirációt merített a lovassportokból, így előtte való tisztelgésképpen Aldo a klasszikus fazont egy aranyozott zablával díszítette. Az egyszerű, de elegáns félcipő rögtön sikert aratott és pár év leforgása alatt igazi státuszszimbólummá nőtte ki magát. A zabla azóta is a márka egyik védjegye, melyet a divatházat hamvaiból felélesztő Tom Ford is előszeretettel használt dekorációs elemként, a ’90-es évek óta rendszeresen visszaköszön a brand kínálatában.

(Fotó: Streetstyleshooters/Getty Images)

Coco Chanel kosztümje

A Chanel valaha volt talán egyik legikonikusabb alkotása a tweed kosztüm, melynek történelme lassan száz évvel ezelőtt kezdődött. Az eredetileg Gabrielle „Coco” Chanel által tervezett darab megalkotásának évétől napjainkig nemcsak a divat, hanem a független nő szimbólumává is vált. A kosztüm első variációját a designer 1925-ben, a párizsi Rue Cambon-on található szalonjában mutatta be, innen indult világhódító útjára. Chanel inspirációját a sportruházat és a férfiak öltözködése adta ehhez a kreációhoz, hiszen tudjuk, mindig azon munkálkodott, hogyan tehetné kényelmesebbé a nők megjelenését. Utóbbi törekvésnek volt köszönhető a tweed használata is, hiszen ezzel az akkortájt durvának titulált szövettel nem igazán dolgoztak a haute couture képviselői. A darab az évtizedek során ugyan a trendek változásával egyidejűleg sokszor megújult, mégis minden egyes Chanel kosztüm messziről felismerhető. Köszönhető ez a kabátkák részletes kidolgozásának és a Chanelra jellemző aprólékos megmunkálásnak. A bizonyos szemszögből a feminizmus jelképévé is váló darabokat pedig előszeretettel viselték az elithez tartozó hölgyek. Így esett az is, hogy a Chanel 1961-es őszi/téli haute couture kollekciójának egyik leghíresebb modelljét Jackie Kennedy-n láthattuk. Az Amerikai Egyesült Államok first lady-je ugyanis egy eperszínű Chanel kosztümöt hordott a férje, John F. Kennedy ellen elkövetett texasi merényletkor. A darab azonban azt követően semmit sem vesztett népszerűségéből, mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy a zseniális Karl Lagerfeld is rendszeresen szentelt annak kiemelt szerepet kollekcióiban. A kosztüm örök és máig a divatház egyik vezető terméke.

(Fotó: Edward Berthelot/Getty Images)

Nyitókép: Andreas Rentz/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezek is érdekelhetnek:

Tedd meg a befizetéseidet, mi pedig megnöveljük a nyerési esélyeidet maximum 275 000 forintig. (x)