Túl sok szégyen és bűntudat kapcsolódik az evéshez: válts nézőpontot, éljen a pozitív táplálkozás!

Amelia Freer nevéhez kötődik a pozitív táplálkozás, ami a mai társadalom megvonáson és diétákon alapuló étkezési szokásait teljesen új megvilágításba helyezi.

Az ember életében a táplálkozás nem csupán testi szükségletek kielégítésére szolgál. Valljuk be az étkezés egyéb funkcióit is élvezzük és értékeljük azon túl, hogy mechanikusan elfogyasztunk egy ételt majd lehúzzuk a WC-n. Tudom, erős kijelentés, de pontosan azt szeretném ezzel szemléltetni, hogy az étkezés és a köré csoportosuló szokások sokkal többről szólnak, mint a csodadiéták és az önsanyargatás. Az ételnek, egészséges keretek között, örömforrásként kell funkcionálnia, kényeztetés testnek és léleknek, ami komfortot és szeretetteljes gondoskodást nyújt önmagunk és a szeretteink számára. És ami a kulturális és családi összetartozás érzését hordozza magában. Ezzel szemben ma a táplálékok nagy részére bűnös élvezetként tekintünk és rengeteg szégyen és bűntudat kapcsolódik magához az evéshez is.

Jó és rossz ételek

Mi, emberek szeretjük kategorizálni a körülöttünk lévő dolgokat, nincs ez másként a táplálkozás terén sem. Beskatulyázzuk az élelmiszereket „jó” és „rossz ételek” csoportjába, miközben egyszerűen csak ételekről van szó, mindenféle minősítés nélkül. Természetesen vannak jobban hasznosuló, emészthető és az egészségre pozitívabb hatást gyakorló élelmiszerek, de ez nem azt jelenti, hogy a csokoládétorta, ami lecsúszik egy születésnapon a szeméttel egyenértékű lenne. Vannak olyan életesemények, mint amilyenek az ünnepek, barátnős kiruccanások vagy romantikus esték, amikor nem történik semmi, ha nem olyan dolgokat fogyasztasz, mint ami az egészség nagykönyvében meg van írva. Ezek a helyzetek a lelki egészségünket ugyanannyira táplálják. A dietetikusok és úgy összességében a társadalom azt az üzenetet közvetíti, hogy csakis akkor lehetsz kicsattanóan egészséges, ha örökre búcsút mondasz a tiltólistás élelmiszereknek. Amiből akárhogyan is nézzük, elég sok van. Démonizálunk egy-egy összetevőt, miközben a természet pontosan tudja, hogy milyen bonyolult rendszer szerint erősítik/gyengítik egy élelmiszeren belül egymást a különböző makró- és mikrotápanyagok.

A megvonásra épülő étkezés

Az elmúlt évtizedekben a táplálkozás terén a hangsúly a minimalizálásra került, a diéták és a naponta megjelenő új trendek mind a megvonást szorgalmazták. Akkor leszel egészséges, ha elkerülöd az édességeket, a tejterméket, a glutént és még sorolhatnánk. A kevesebb étel és a fogyás között egy láthatatlan egyenlőségjelet állítottunk fel, ami aztán a legtöbb nő fejében egy bűntudatot keltő suttogó hanggá változott, és megállás nélkül arról duruzsol, hogy nehogy megedd ezt, mert akkor búcsút mondhatsz a kedvenc nadrágodnak. A változás ott kezdődik, hogy meg kell értenünk: az étel energia. Minél több tápanyagdús, változatos és teljes értékű ételt adunk az étrendünkhöz, annál kicsattanóbbá és energikusabbá válunk. Ezzel ellentétben, minél több mindentől fosztjuk meg magunkat, annál nagyobb hiányt okozunk a szervezetünkben, ami takaréklángra kapcsolva azon fáradozik, hogy egyáltalán az alapvető életfunkcióinkat fenn tudja tartani. Ebből sajnos már nem jut elég energia arra, hogy jól is érezzük magunkat. Túl nagy a zaj és zavar a táplálkozás körül, ezért nem látjuk az olyan alapvető dolgokat minthogy, amilyen minőségű és mennyiségű ételt viszünk be a testünkbe, akkora erőforrást tudunk kinyerni belőle.

A pozitív étkezés

A pozitív táplálkozás paradigmaváltást jelent az elmúlt időszakokhoz képest. Amelia Freer szerint a rossz, „bűnös” élelmiszerek korlátozása helyett fókuszáljunk arra, ami pozitív hatást gyakorol, úgy a testi, mint a lelki egészségünkre. Ha arra figyelünk, hogy mennyi új táplálék és íz vár ránk, máris egy új megvilágításba helyezzük a táplálkozáshoz fűződő viszonyunkat. A nagyon végletes fekete-fehér nézetekkel csak felesleges szorongást okozunk magunknak, a pozitívumokra való koncentrálás viszont felszabadít minket a saját béklyóink alól. Ugyanakkor itt is érdemes kitapogatni azt a finom balanszot, ami még nem lendít át minket a nekem mindent szabad és a korlátlan dőzsölés állapotába. Azzal nem nyerünk valódi felhasználható energiát és ezáltal egészséget, ha egész nap hamburgeren és csokin élünk. Itt sem kell azonban a tökéletességre törekedni, az elég jó már bőven elég. Az egyetlen szabály a változatosság. Minél különbözőbb ételeket fogyasztunk, annál többféle tápanyagot tudunk beépíteni és felhasználni.

Változatosság, egyszerűség és pozitív hozzáállás

Vannak ételek, amik ebben a táplálkozási irányzatban is prioritást élveznek, de inkább iránymutatóként kell tekinteni rájuk, mintsem kőbe vésett szabályként. Az egyszerű, szinte már evidens dolgoknál kell kezdeni, amikről mindannyian tudjuk, hogy nélkülözhetetlenek az ember számára, mégis sokszor figyelmen kívül hagyjuk. Ilyen például a bőséges mennyiségű, tiszta folyadék, a folyadékokhoz egyébként a leveseket, gyógyteákat és smoothie-kat is sorolhatjuk. A második szint a zöldségeké, a színes, roppanós, lédús és egészséget támogató összetevőké.

A zöldségekből lehetőség szerint minden étkezéshez válogassunk szép számmal.

Ezt követik a gyümölcsök, amik az utóbbi években igencsak tiltólistára kerültek számos étkezési trendben cukortartalmuk miatt. Ne felejtsük el azonban, hogy a gyümölcsök korántsem csak cukorból állnak, hanem rengeteg vitamint és rostot is tartalmaznak. A következő szinten a minden élő sejt alapját képező fehérjék szerepelnek. Teljesen mindegy, hogy növényi vagy állati forrásból szerzed be, a lényeg, hogy körülbelül egy tenyérnyi nagyság legyen az adagod. Az ötödik lépcsőfok az összetett szénhidrátoké, ebből kb. egy ökölnyi kerüljön az asztalra. Utolsó előtti szinten az egészséges zsírok kapnak helyet. Ezek általában megtalálhatók az ételeinkben, úgyhogy különösebb erőfeszítés nélkül beépíthetjük őket az étrendünkbe. A piramis csúcsán a magok és diófélék helyezkednek el, ezekből néhány szem naponta elegendő. Egy-egy kategórián belül rengeteg élelmiszer kap helyet, ezeket bátran cserélgessük, variáljuk kedvünk és ízlésünk szerint. Itt az ideje megreformálni az étkezéshez kapcsolódó viszonyunkat, hogy az valóban az egészségünket szolgálja fizikai és mentális szinten egyaránt-

Nyitókép: Westend61/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: