Úgy döntöttél, hogy búcsút mondasz a kávénak? Ne lepődj meg, ha a következő 7 tünetet tapasztalod!

Összegyűjtöttük neked a koffeinmegvonás leggyakoribb mellékhatásait, és azt is, hogyan küzdheted le őket!

Előfordult már veled, hogy amikor úgy döntöttél, egy időre parkolópályára teszed a kávét, úgy érezted, mintha lebetegedtél volna? Bármennyire furcsán is hangzik, de ez teljesen normális, ugyanis a legújabb tanulmányok már orvosi diagnózisként ismerik el a koffein-elvonást. Méghozzá azért, mert ez a rendellenesség többféle negatív tünetet is kiválthat a leszokásban lévő kávéimádóknál, hiszen a koffein stimuláló tulajdonságokkal és addiktív potenciállal rendelkezik. Tehát annak ellenére, hogy meginni egy-egy eszpresszót nem olyan veszélyes, mint az alkohol-, vagy a kábítószer-fogyasztás, mégis súlyos függőséget okozhat. Úgyhogy ne lepődj meg, ha az alábbi tüneteket veszed észre magadon, amikor éppen koffein-tisztítókúrát tartasz!

1. Fejfájás

A fejfájás a koffeinmegvonás egyik leggyakrabban észlelt tünete, ami részben ironikus, hiszen akkor is fájhat a fejed, ha túl sok kávét iszol. A koffein-detox esetén fellépő fejfájást az agy véráramának változásai okozzák. A kávéfogyasztás hatására ugyanis a vérerek beszűkülnek, ami lassítja az agyi vérkeringést. Megvonás esetén pedig ismét elernyednek a vérerek, a megnövekedett véráramlás pedig fejfájáshoz vezet. Van egy jó hírünk, 7 nap után ez a fájdalom teljesen megszűnik, így ennek ellenére is érdemes kitartani a koffeinmentes kúra mellett.

2. Fáradtság, álmosság

A kávét a legtöbben nemcsak az íze miatt isszuk (na meg azért, mert jó reggelente szorongatni a meleg bögrét), hanem azért is, mert a koffein fokozhatja az éberséget és csökkentheti a fáradtságot. A tested valószínűleg meg is szokta ezt, így, ha épp eszpresszó-detoxot tartasz, akkor valószínűleg kimerültséget vagy álmosságot fogsz érezni.

3. Hangulatingadozások

A koffein a stimuláló tulajdonságai miatt növeli a dopaminszintet az agyban, ezért, ha hirtelen csökkented a bevitelt, a dopaminszint úgyszintén visszaesik – ez pedig depressziós, szorongó vagy ingerlékeny hangulathoz vezethet.

4. Koncentrációs zavarok

A kialvatlanságot gyakran a kávéval próbáljuk orvosolni, ugyanis a koffein javítja a koncentrációképességet, és segít a feladatok pontosabb elvégzésében. Azonban a napi 2-3 latte helyett inkább szánj időt arra, hogy dolgozz az alvászavaraidon, hogy az esti órák minőségi pihenéssel teljenek el. Így hosszú távon a kognitív funkcióid is javulhatnak.

5. Influenza-szerű tünetek

Ne ijedj meg, ha hányingerrel, hányással vagy izomfájdalommal küszködsz: a leszokás minden függőség esetén ezzel járhat.

6. Székrekedés

Mondjuk ki őszintén: a reggeli kávé után gyakran egyből a WC felé vezet az utunk. Ennek részben az az oka, hogy a koffein hozzájárul a belek összehúzódásához, vagyis, ha leállsz vele, akkor megzavarhatod a napi rutinműködést, és székrekedést tapasztalhatsz.

7. Szédülés

A szédülés általában fejfájással és migrénnel jár. A megnövekedett agyi véráramlás eredményeként az egyikkel vagy akár mindkettővel szembe kell nézned.

A koffeinhiány okozta elvonási tünetek általában 12-24 órával azután jelentkeznek, hogy lemondtál a kávéról, és körülbelül 2-10 napig állhatnak fent. Ha szeretnéd elkerülni a felsorolt kellemetlenségeket, akkor érdemes szépen fokozatosan csökkentened a napi kávémennyiséget, ahelyett, hogy egyből nullára kapcsolnál! Szerencsére rengeteg hatékony módszer van, ami támogathat téged a leszokásban: például az, ha hetente fél csészével kevesebb koffeint fogyasztasz és ezt 6 hétig be is tartod. Helyettesítsd a kieső adagot koffeinmentes változattal, és igyál sokkal több vizet! Ha megnyugtat téged a forró italok kortyolgatása, akkor pedig néhány adag félig koffeinmentes csésze kávé után kezdd el lassan rászoktatni magad a fekete vagy a zöld teára. Vannak kutatások, amik azt állítják, hogy az edzés is megszüntetheti a fenti 7 tünetet, mivel növeli a dopamin és a szerotonin szintjét a szervezetben, amelyek csökkenhettek a koffein megvonásával. De a minőségi alvás és a természetben töltött idő hasonlóan pozitív hatással lehetnek rád. Nem árt az sem, ha kiegyensúlyozott étrendet alakítasz ki, ami tele van antioxidánsokkal – és persze számos dologgal helyettesítheted a megszokott lattéidat, például étcsokival is.

Forrás: mindbodygreen
Nyitókép: Eerik/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: