Nap mint nap véleményvezérek millió ontják ránk a szponzorált tartalmakat, ezért nem csoda, hogy egy pont után besokallsz a sok reklámtól. Ilyen esetben könnyen válhat az eddig kedvelt influenszeredből: UNfluenszer.
Naponta átlagosan egy órát töltök az Instagramon. Azt mondanám, ennek nagyjából a felét valóban hasznos dolgokra fordítom – a munkámhoz kapcsolódó tartalmakat keresek, posztolok a magazin oldalára (@woohoomag), új vegán receptekre vadászom, valamint a privát fiókomon itt szoktam beszélgetni néhány barátommal is. Az idő másik része pedig inkább csak céltalan görgetéssel telik: utazás közben, a sorban állva és igazából minden olyan helyzetben, amikor úgy érzem, valamivel muszáj elütnöm az időt, rákattintok a kis lila ikonra. Az unaloműző kattintgatás közben pedig mindig belebotlok egyik gyerekkori ismerősöm posztjaiba – a lánynak közel 8000 követője van, akik közül egy én vagyok.
Mestersége címere: influenszer
Mint számos más ember, ő is nagy influenszer szeretne lenni, saját profilját is ennek az álmának szentelte. Az #ootd, azaz outfit posztjainál ügyel arra, hogy minden ruhamárka meg legyen jelölve – nem mintha bárkit is érdekelnének ezek az infók. A reggeliző helyek és a konditermek rendszeres látogatója, ahonnan természetesen rendszeresen bejelentkezik, valamint ez a 8000 ember azzal is tisztában van, hogy a péntek estéit melyik szórakozóhelyen szereti eltölteni. Az igazság az, hogy önjelölt influenszer ismerősöm nálam pont az ellenkezőjét éri el ezekkel a képekkel és sztorikkal, nemhogy nem veszem meg azokat a termékeket, amikről ódákat zeng, szándékosan messziről elkerülöm őket.
Viszlát Negroni és Champion pulcsi!
Ez a dolog nálam mára odáig fajult, hogy neki köszönhetően kifejezetten megutáltam néhány márkát és terméket. Oké, az elmúlt években egyébként is próbáltam minél kevesebb fast fashion terméket vásárolni, de az, hogy az ismerősöm nap mint nap az arcomba tolta a videóit, amelyeken a bevásárló szatyrokat lengeti, csak egy újabb okot adott arra, hogy messziről elkerüljem ezeket az üzleteket. Mondhatjuk, az ő vásárlási szokásai kifejezetten pozitívan hatottak az enyéimre. De akkor mégis miért bosszant ennyire? Azért, mert általa azoktól a dolgoktól is elpártoltam, amiket eddig szerettem. Például az oka annak, hogy már nem szívesen rendelek Negroni koktélt és a kedvenc Champion pulcsim sem kerül olyan gyakran elő a szekrényemből, amióta tudom, neki is pont ugyanilyenje van. Jogosan merülhet fel benned a kérdés, ha ennyire idegesít, miért követem? Mert tudom, ha fény derülne arra, hogy kikövettem, a következő találkozásunkkor nem hagyná szó nélkül az ügyet.
Kit is nevezünk unflenszernek?
Akárcsak a sadfishing, úgy ez a jelenség is az elmúlt években csúcsosodott ki, így már külön kifejezést is kitaláltak: unfluenszer. Azokat az influenszereket vagy lelkes influenszer-jelölteket soroljuk ebbe a csoportba, akik a folyamatos szponzorált (vagy ingyenes) termékhirdetéseikkel bombáznak minket ezzel kiábrándítva minket a megvásárlásuktól.
Lehet pozitív hatása egy unfluenszernek?
Érdekes egy kicsit elmerülni ebben a jelenségben. Az unfluenszerek tényleg bosszantóak tudnak lenni, de hogy ne legyünk ennyire pesszimisták, nézzük egy kicsit a dolog napos oldalát. Ezek az emberek segíthetnek abban, hogy megkérdőjelezz olyan dolgokat, amikre eddig nem is gondoltál. Megtudhatod, mi az, amit valóban szeretsz és mi az, amit csak azért csinálsz, mert trendi. Segíthet leszokni a rossz szokásaidról – legyen ez a vásárlás, a rendszeres kólafogyasztás vagy bármi más – azzal, hogy felteszed magadnak a kérdést ‚‚Biztos, hogy nekem is szükségem van erre?’’. Az unfluenszerek hozzájárulhatnak ahhoz, hogy jobban megismerd magad – olyanok, mint egy terapeuta, ráadásul még fizetned sem kell a szolgáltatásaikért.
Egy újabb érdekesség az unfluenszerekkel kapcsolatban: sokszor azért nem alakul ki bennünk szimpátia egy influenszerrel, mert saját magunkat látjuk az adott személyben (ráadásul azokat a dolgokat, amiket magunkban nem szeretünk). De az is lehet, hogy szimplán csak frusztrálttá tesznek minket. Ilyenkor két dolgot tehetünk: rákattintunk az Unfollow gombra vagy a segítségükkel megpróbálunk rájönni arra, kik is vagyunk valójában. Az egyik biztosan beválik.
Nyitókép: Rolf Vennenbernd/picture alliance/Getty Images