Barbie az '50-es évek óta igazi stílusikon, akinek rózsaszín álomvilága mindig hatással volt a divattrendekre. Azonban idén olyan mértékű pinkőrület tört ki, amelyre korábban még nem volt példa: így éledt újjá a Barbiecore stílus.
Senki sem számított arra, hogy 2022 legnagyobb múzsája egy műanyag játékbaba lesz, de valljuk be, ez elmúlt években ért már ennél nagyobb meglepetés is minket. A Barbiecore stílus megkérdőjelezhetetlenül beszivárgott a popkultúrába, illetve a mainstream divatba és – a nyár másik legnagyobb divattrendjének, a „Goth Girl Summer” emo attitűdjének szöges ellentéteként – szó szerint rózsaszín felhőbe öltöztette a világot. Ahogy már említettük, a Barbie-mánia nem új keletű jelenség, de több indikátora is volt annak, hogy idén a baba által inspirált divatstílus virágkorát éli. A Barbie-babához kötődő dögös rózsaszín először a Valentino kifutóján bukkant fel, majd a harsány árnyalat a női és a férfi divatban utat tört magának. Idén pedig Margot Robbie megjelenése kápráztatott el mindenkit, miután napvilágot láttak az első fotók a 2023-ban bemutatásra kerülő élőszereplős Barbie-film forgatásáról. Ezek után ne csodálkozzunk, hogy egyre többen válnak a Barbiecore stílus rajongójává.
Egy kis Barbie történelem
Barbara Millicent Roberts – ismertebb nevén Barbie – 1959-ben debütált az amerikai játékpiacon, de az igazság az, hogy a terméket sosem arra szánták, hogy csak egy esztétikus játékszer legyen. A Mattel társalapítója, Ruth Handler azzal a céllal hozta létre, hogy a fiatal lányok egy olyan játékbabát kapjanak, amelyre példaképként tekinthetnek. Habár ennek kissé ellentmond, hogy az első baba igazán kihívó öltözéket, egy fekete-fehér fürdőruhát, napszemüveget és magassarkút viselt. Azonban nem kellett sok idő ahhoz, hogy ez a megjelenés megváltozzon és kifinomultabb outfitekben is elérhető legyen a játék. Az évtizedek alatt több mint egymilliárd különböző outfittel bővült Barbie gardróbja. Valamint több mint kétszáz fiktív perszónát és inspiráló történelmi személyt jelenítettek meg babaként, például orvosokat, ápolókat, írókat, űrhajósokat vagy aktivistákat. A Mattel később a diverzitásra is nagy hangsúlyt fektetett: a klasszikus szőke hajú, kék szemű és vékony derekú baba mellett megjelentek a különböző etnikumok és testalkatok, valamint a mozgáskorlátozott Barbie-k.
Emellett természetesen a baba öltözéke is mindig meghatározó volt: sokak számára a Barbie-hoz köthető az első olyan élmény, amelyben a ruhák és a divat volt a fókuszban. Gyerekszemmel Barbie egy valóságos múzsa volt: Mary Furtas divattervező például a Barbie-baba ruháinak átalakítása közben jött rá, hogy designerként szeretne érvényesülni. „Az első terveimet rajta kísérleteztem ki” – mondta Furtas. „Úgy gondolom, hogy sok divattervező így kezdett érdeklődni a szakmánk iránt.”
Barbie-hatás a divatvilágban
Mielőtt azonban mélyebben belemerülnénk ebbe a témába, fel kell elevenítenünk a popkultúra történetének egy nagyon fontos pillanatát. Huszonöt évvel ezelőtt kulturális reset történt, amikor egy dán-norvég europop zenekar, az Aqua kiadott egy furcsa, szórakoztató – és ártatlannak hangzó, de valójában eléggé szexista – dalt Barbie Girl címmel. Habár a dal miatt botrányt tört ki (a Mattel be is perelte az együttest), a mániákusan fülbemászó dallamnak és a könnyen megjegyezhető szövegnek hála megszületett a Barbie-himnusz, amelyet mindenki ismer. Ezzel együtt a Barbiecore stílus első szikrája is fellobbant, és már azelőtt divatmozgalommá vált, hogy Margot Robbie-t megpillanthattuk volna a címszerepben. A 2000-es évek elején például Reese Witherspoon Elle Woods szerepében testesítette meg a két lábon járó Barbie-babát a Doktor Szöszi című filmben.
A 2010-es évek során Nicki Minaj gyakran jelent meg Barbie ihlette külsővel, miután 2011-ben saját játékbabája az üzletek polcaira került. A Barbiecore divat 2015-ben robbant igazán nagyot, miután Jeremy Scott, a Moschino kreatív igazgatója több Barbie inspirálta szettet is a kifutóra küldött. A kollekció néhány darabja a 2019-es Met-gálán is visszaköszönt: Kacey Musgraves tetőtől talpig pink Moschino szettben lépett a vörös szőnyegre. A megjelenése szinte pontos mása volt a Barbie x Moschino babának, amelyet akkoriban a múzeum ajándékboltjában árultak.
Barbiecore stílus a mindennapi viseletben
Barbie-t a popkultúra és a divat is ikonikussá tette; a ruháira jellemző merész színpaletta a játékosságot és magabiztosságot tükrözi. Nem véletlen, hogy stílusa mindig is inspirációt jelentett nők ezreinek. Ha korábban is kedvelted az erőteljes színeket, vagy csak kacsingattál azzal az ötlettel, hogy merészebb színeket viselj – akkor nem is találhatnál jobb alkalmat, mert a Barbiecore idén elképesztően trendi. Szóval, hogyan lehet a Barbiecore-t átültetni a ruhatáradba? Nos, a Barbie-pink továbbra is autentikus szín marad, hiszen a babának mindig ez volt a kedvenc színe – még saját, „Barbie Pink” Pantone árnyalatot is kapott. „Barbie számára a rózsaszín a korlátlan lehetőség, és a női egyenjogúság szimbóluma, ami tökéletesen illeszkedik a Mattel céljához” – mondta Kim Culmone, a Barbie and Fashion Dolls tervezésért felelős alelnöke.
A klasszikus Barbie-rózsaszín mellett a fényesen csillogó alapanyagok, valamint más erőteljes színek, például a narancssárga vagy a zöld is remekül illik a trendhez, de akár pasztellárnyalatokat, például rózsaszínt, lilát vagy kéket is beépíthetsz a szettedbe. Betsey Johnson divattervező szerint Barbie mindig az üres vászon jelképe volt, és arra ösztönzi az embereket, hogy képzeljék el saját stílusukat a trendek tengerében.
Forrás: InStyle, Vogue
Nyitókép: Edward Berthelot/Getty Images
Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:
- Idén nyáron a rikító rózsaszínű macho pink árnyalat lesz a sztár a férfiak gardróbjában
- Helen Kellerről, az első, diplomát szerzett siketvak nőről mintázták az „Inspiráló nők” Barbie-kollekció legújabb darabját
- Ryan Gosling és Margot Robbie rikító neonszínű ruhákban keltik életre gyermekkorunk kedvenc babáit