Utazás a Föld középpontja felé: Szicília

Szicília abszolút hozza az olaszos életérzést, annak minden piszkával és luxusával. Az élet sója, borsa, édese és keserűje ezen a szigeten találkozik a szépséggel.

Az utazás a legjobb módja annak, hogy valami újat és egyedit tanulhassunk. Kétgyermekes anyukaként fontosnak tartom, hogy a lehető legtöbbet mutassam meg gyermekeimnek a világból, ezért most a Földközi tenger legnagyobb szigetét: Szicíliát vettük célba. Budapestről két helyre is indul járat fapadossal, az egyik desztináció Palermó, a másik Catania. Mi ez utobbit választottuk.

Kinek a fia?

A Cosa Nostra históriája miatt bizony volt egy kis gombóc a torkomban, ezért – bár eleve nem volt sok rajtunk – az út előtt leszereltünk magunkról minden csillivillit. Ez több szempontból is jó ötletnek bizonyult: Egyfelől a reptéren nem csipogtunk be, másfelől nem hagytunk el semmit, ahogy szoktunk. A közbiztonsággal nem volt semmi baj, és jelentem: maffiózókat sem láttunk, csak az árusoknál lévő kínai pólókra nyomtatva. Tegyük hozzá, két gyerekkel nyilván nem a szórakozóhelyek környékén kerestem a bajt. Bár olykor elfért volna egy jó koktél, ám mivel az ivást évekkel ezelőtt feladtam, sokkal inkább érdekeltek a Fehér Lótusz mesés színhelyei, a titkos tengerpartok és a pisztáciafagylalt. Az, hogy az utazásunkkal egy másik kultúrába nyerhessünk betekintést, hogy megfoghassuk azokat a falakat, ahol történelmi események játszódtak, beszippanthassuk a botanikai csodák illatát, amelyek az olykor koszfészeknek tűnő, olykor pedig hihetetlenül elegáns oldalát mutató szigeten a Villagrazia di Carini parkjában hajlandóak csak nőni. Na jó, és talán a 7 Unesco örökség. Motoszkálni akartunk.

Taormina

Taormina jó, Taormina szép, és nem utolsó sorban végtelenül felhypeolt. Az elit üdülőhely a maga csillió per éjszaka áraival nyilván tud valamit, de a hétköznapi halandónak maradnak az ódon falak közötti bóklászások, a csodás kilátás, és a citromillatú szappant és kitömött csivavát is árusító boltok. No meg az olyan brandek, mint a DIOR, a LV és persze Dolce & Gabbana, akik közül Domencio ugye Szicilíai származású. Szerencsére az óvárosban a boltok mellett a fagyisok is hasítanak, így viszonylag mindig meg lehet valamivel zsarolni a gyerekeket, miért kell a huszonharmadik plüssjátékot letenni a boltban. A partról funikoláréval lehet feljutni, ami szuper program, majd a Villa Comunale Park paradicsomi kertjében csapja szíven az utazót a virágok illata és a festői kilátás először. A következő must have itt a görög színház, ami gyerekekkel sajtreszeléshez hasonlított: mindig féltem picit, hogy valaki felhasítja, szétvágja magát. A Piazza IX Aprile főterén azonban már az árusoknak kellett vigyázniuk magukra. Miután másodszor is rabul ejtett a kilátás, újabb fagyi, egy karikatúra és egy focilabda volt pluszban a hónom alatt.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

woohoomagazin (@woohoomagazin) által megosztott bejegyzés

KRÁ-terek

Van annak egy nyomasztó bája, hogy bármikor körbelegelteted a tekinteted, egy füstölgő vulkán sziluettjén is megakad a szemed olykor. Szicíliában az Etna az abszolút látványosság, százféle helyről és módon lehet megközelíteni. Mivel már voltam fent pár évvel ezelőtt a legtetején, tudtam, hogy a kétórás, zord emelkedős csillagtúra a lábad alatt szétomló tufatörmelékben nem az én gyerekeimnek való, ezért egy dzsiptúrát választottam e célból. Jó ötletnek bizonyult. A sofőr off-roadozott velünk egy sort, ahol az elején a félelemtől kissé visszafogottan, később teljes örömünkben sikoltozhattunk. Ezután leereszkedhettünk egy kráterbe, majd felmászhattunk egy másikhoz. Egy piros óriáspadon megpihentünk egy insta-sztori erejéig, majd élményektől feltöltődve értünk vissza a hotelbe, ahol egy akkora pizzát ettünk, hogy a malomkerék gombnak tűnt volna mellette.

Riposto

Az álmosnak tűnő, de amúgy végtelenül izgalmas kisvárosban, Ripostoban végig köves a part, ami a gyerekeknek egy-két bokasérülés mellett hatalmas élményt nyújt. A köveken nemcsak barátságos kóbormacskák, de irdatlan mennyiségű rákocska is szaladgál, amiket Maugli ügyességével lehet elfogni. Kiderült, két dzsungeltúlélővel utazom, mert a lányom egy csapással három ollójával hadonászót is képes volt elkapni. Van egy bájos kis templomuk, amely a Basilica Matrice névre hallgat, és mivel a szállodában kaptunk biciklit, a városon végigvezető kedves kis tengerparti sétányt is volt szerencsénk körbebóklászni. Olyan partot vagy játszóteret nem találtunk, ami megütötte volna az ingerküszöbünket, de jó volt ezt a fajta olaszos életérzést megtapasztalni. Az ételek mindenhol elképesztően finomak voltak. Bár nem én osztom, két étteremben is Michelin-csillagos ételeket ettünk, és abszolút highlight volt a parton a papagáját sétáltató pasi. Dea, a papagáj gyakorlatilag az összes olasz káromkodásra megtanította a gyerekeket. Mille Grazie.

Aci trezza

Amikor egyedül itt jártam, megfogadtam, hogy egyszer mindenképp elhozom a gyermekeimet ide. Aki egyszer látja itt, ahogy a nap óarany korongja beleolvad a Jón-tengerbe, az tényleg az Odüsszeia jeleneteiben érezheti magát. A szokatlan lávaköves és sziklákkal tarkított part nem a klasszikus tengerparti szórakozást nyújtja. A vízbe itt bemenni kifejezetten próbára teszi az embert, de ha már bent vagy, szuperül lehet sznorkelezni. Ám ahhoz, hogy jól érezd magad egyáltalán nem kell összevizezned magad. A sziklákon mászkálva, az apró kis szigeteket felfedezve kapcsolódhatsz a természettel és a történelemmel. A halászfalu három kimagasló sziklája ugyanis a história szerint a megkövült Küklopszokat jelképezi, amelyekkel anno Polüphémosz harcolt. Nesze. Te mikor másztál utoljára egy Küklopsz hátára?

Gelato, Arancini, Cannoli

Szicíliával kapcsolatban a pisztácia mellett nem lehet elmenni szó nélkül. Mivel Olaszországban leginkább az Etna lejtőin termesztik – a speciális szőlő és bor mellett –, gyakorlatilag a csapból is pisztácia folyik. Mindent is készítenek belőle. Likőrt, édes-sós krémeket, süteménybe töltik, játékokat készítenek belőle, esküszöm még pisztáciával töltött kispárnát is láttam. Szóval a pisztácia fagyi, a pisztáciakrémmel töltött omlós-ropogós, henger alakú cannoli és a pisztáciával töltött kisütött rizsgolyók mellett nem lehet elmenni korgó gyomorral. De telivel sem. Ez a három kihagyhatatlan, ha valaki szicíliai látogatásra adja a fejét. Szóval a diétát biztosan nem itt fogod elkezdeni, ám ennek tudatában is érdemes felvenni a bakancslistádra ezt a páratlan helyet.

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)