Miért érdemes belevágni? Ez a 30 napos kihívások titka

Én kipróbáltam, te vajon belevágsz?

Egyre népszerűbbek a 30 napos kihívások. Rövidek, naponta csak pár percet igényelnek, így egész könnyen teljesíthetők. De van így ezeknek egyáltalán értelmük? Segít ez bármit is abban, hogy egészségesebben éjünk?

Több éve végzek időnként 30 napos kihívásokat. Amikor először láttam ilyet, nevettem egyet, és továbbléptem. Könnyen teljesíthetőnek, unalmasnak tűnt, így nem is tartottam valódi kihívásnak. Kicsivel később újévi fogadalmam lett, hogy minden hónapban teljesítek egyet. Nem tudom, mi vezetett ehhez a pálforduláshoz. Talán az, hogy szerettem volna kerekíteni a fenekem.

Kerestem online táblázatokat tele ilyen kihívásokkal, lementettem ezeket egy mappába, majd kitöltöttem a határidőnaplómat kb. júniusig. Minden hónapra egyet. A februárt persze csúsztatva – annak a kihívásnak az első eleme már január 31-én elkezdődött, és átlógott márciusra is.

Nyilván hamar lelohadt a korai lelkesedésem, viszont gyűjtöttem némi tapasztalatot a valóban teljesített kihívások alatt. Ha már te is próbáltál ilyet, akkor tudhatod, hogy az első ránézésre gyermetegnek tűnő kihívások utolsó napjai igazán nehezek, azokért valóban meg kell dolgoznod. Sőt, elsőre el sem tudtam képzelni, hogy én egyszer 250-et guggolok majd egyhuzamban.

A gyakorlatok többnyire otthon is könnyen elvégezhetőek, sokszor eszközt sem igényelnek

Vannak árnyoldalai is ezeknek a 30 napos próbáknak

Egyrészt, sokszor annyira rövid feladatokról van szó, hogy olyan könnyen elfeledkezhetsz róluk, mint a huzat. Velem is előfordult már, hogy egy fárasztó munkanap után, a fürdést követően pizsamában bámultam a kedvenc sorozatomat, és még véletlenül sem merült fel bennem, hogy nekem most le kéne nyomnom 30 fekvőt. Na, másnap, amikor eszembe jutott ez a mulasztás, nyilván nem voltam túl büszke magamra…

Másrészt, ezek a gyakorlatok önmagukban tényleg nem tesznek csodát a testeddel. Igen, mozgatod az izmaidat, igen, edzed magad, de ahhoz, hogy jelentős változást érj el, több aktív testmozgásra lesz szükséged. Én rendszeresen edzek, hetente legalább kétszer igyekszem eljutni a terembe, így kiegészítésként pont jól jöttek ezek a 30 napos kihívások.

Következő alkalommal hívj ki valakit!

Viszont számos előnye is van!

  • Beépíted a rendszeres mozgást az életedbe. Életmódváltás elején például tökéletes arra, hogy hozzászoktasd a szervezetedet a rendszeres edzéshez.
  • Átmozgatod vele a tested. Persze egy havi felülésezéstől nem valószínű, hogy elővillannak a kockáid, mégis erősödnek az izmaid. Minden nap edzed azokat, még ha csak pár perc erejéig is, tehát elkerülhetetlen az eredmény.
  • Növeli a kitartásod. Azzal, hogy folyamatosan ösztönzöd magad arra, hogy teljesítsd a napi feladatod – annak ellenére, hogy időnként előfordulhat, hogy a pokolba kívánod –, javítasz a kitartásodon. Lelkileg is erősödsz, ha valóban ráveszed magad arra a 100 guggolásra, és a kanapéból felpattanva tényleg belevágsz.
  • Elégedett leszel önmagaddal. Az utolsó napon én mindig úgy éreztem, mintha pezsgőt locsolnék, hiszen valóban teljesítettem az összes feladatot. Büszke voltam magamra, hogy megcsináltam, és ez motivált arra is, hogy belevágjak egy következő, 30 napos etapba.
  • Megfűszerezi a rendszeres edzéstervedet. Akár a reggeli futásodat is feldobhatod vele, hiszen erre is terveztek már 30 napos kihívást.
  • Azokon a napokon is mozogsz, amikor amúgy nem tennéd, sőt, ezek a gyakorlatok bárhol elvégezhetőek: a teremben, edzés előtt vagy akár otthon is.

Nagyon sok embernek meséltem ezekről az apró győzelmekről, és biztattam őket, hogy hívják ki magukat.

WooHoo-tipp:
Nem kell, hogy feltétlenül sportban hívd ki önmagad. Lehet ez egy “abbahagyom a káromkodást” kihívás is. A lényeg, hogy mindenképp mozdulj ki a komfortzónádból. Tégy szokásoddá olyan dolgot, amit eddig kerültél, mégis jobbá teheti a mindennapjaidat.

Nagyon könnyű belevágni ilyen kihívásokba, de mivel komoly elhatározást igényelnek, így nem mindig könnyű tartani velük a lépést. Ha ragaszkodsz a rendszerességhez – ahogy én is –, minden hónap elsején ess neki egy újabb próbatételnek. Sőt, akár egyszerre többet is végezhetsz. Rengeteg előre összeállított táblázatot találhatsz online, amelyekben napról napra növekedik az elvégzendő gyakorlatok száma.

Felülésezés helyett a hasprést javaslom

Néhány tippet fogadj meg, mielőtt belevágsz:

  • A felülések helyett végezz haspréseket, hiszen ott nem pihen meg a hasizom, mikor felemelkedsz a talajról.
  • A fekvőtámaszok közé iktass be planket – vagyis az alkartámaszt , mikor már nem bírod; ne tedd le a törzsed, inkább támaszhelyzetben pihenj, majd folytasd a gyakorlatot.
  • Végezd zenére a mozgást, így könnyebben ki tudsz kapcsolni – viszont ne mindig ugyanazt a dalt tedd be edzéshez, mert meg fogod utálni.
  • Planknél ne nézd a stoppert, nem halad gyorsabban attól, ha szuggerálod.
  • Ha nem ismerős számodra az adott gyakorlat, nézz utána online, hogyan kell helyesen végezni; ezzel csökkented a sérülések kialakulásának kockázatát. Ha teheted, egy szakember tanácsát is kérd ki.

Ha úgy érzed, hogy…

A kihívás elfogadva!

… akkor vágj bele! Ne habozz, kezdd azzal a testtájaddal, amelyik a legproblémásabb. Több éve találkoztam ezekkel a 30 napos kihívásokkal, azóta időnként belevágok egybe – most épp plank kihívást tartok. Tesztelem vele a kitartásomat, az állóképességemet és az akaraterőmet. Ezeket te is mind fejlesztheted, s ezzel együtt a mindennapi rendszeres testmozgást is az életed részévé teheted.

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: