Van relaxáció a meditáción túl is! Ezeket vesd be, ha pattanásig feszülnek az idegeid

5 hétköznapi dolog, ami elűzi a stresszt

Nem vált be számodra a meditáció? Ebben az esetben engedd el a lótuszülést és az "OM"-ot! Ki mondta, hogy ez az egyetlen módja a relaxációnak? Hogy megmutassuk, a meditáción túl is van stresszoldás, összeszedtünk 5 remek alternatívát a lazításra!

1. Egy kis pozitív megerősítés a hétköznapokban

A coachok gyakran biztatnak rövid, pozitív énüzenetek megfogalmazására, és ez nem véletlen! A mantrázás ugyanis tényleg segít. Az olyan bátorító gondolatok kimondása és ismételgetése, mint a „Biztonságban vagyok.” vagy az „Igyekszem a legtöbbet kihozni magamból és a helyzetből.”, nemcsak nyugtatóan hat, de segít visszarázódni és a jelenre fókuszálni.

Amikor a saját énüzeneteink megfogalmazásáról van szó, nagyon fontos a pozitív attitűd és a reális elvárások szem előtt tartása. Ahelyett, hogy azt ígérnénk magunknak: „Nem hagyom többé, hogy elöntsön a düh.”, fogalmazzunk úgy, hogy „Nyugodt vagyok és kontrollálom az érzelmeimet.”

Ha például nehezedre esik kijelenteni, hogy szereted és elfogadod magad, keress egy olyan állítást, amiben hiszel, és a mára vonatkozik, például: „Igyekszem elfogadni és értékelni magam.”

Ha nem tudsz ellazulni:
Az a problémád a meditációval, hogy képtelen vagy átszellemülni? A mantrázás remek ugródeszkaként szolgálhat ehhez is! Ezen keresztül kapcsolatba léphetsz az elméddel, ez pedig segít a koncentrációban, ami mint tudjuk, elengedhetetlen a zen állapot eléréséhez.

2. Nemcsak gyönyörűek, de el is lazítanak – na, mik azok?

Hát persze, hogy a virágok! Legközelebb, amikor stresszes vagy, szakadj ki a helyzetedből egy pillanatra, és szagolj meg egy rózsát. Komolyan!

A virágok ugyanis a paraszimpatikus idegrendszert stimulálják, ami a stresszcsökkentésért felelős. És ez még semmi: japán kutatók vizsgálatai szerint virágültetés után kimutathatóan oldottabbak vagyunk. Az ősi japán virágrendezés művészete, az ikebana is erről szól. A belső nyugalom állapotát ugyanis a természettel való érintkezéssel is elérhetjük.

Te is kipróbálnád? Kövesd az ikebana néhány alapelvét!

  1. Törekedj az egyszerűségre!
    „A kezdőknek azt javaslom, hogy egyféle virág mellett döntsenek” – mondja Perez. Mielőtt kiválasztod a növényt, győződj meg róla, hogy van-e hozzá megfelelő méretű vázád.
  2. Jöhet a víz!
    Töltsd félig hideg vízzel a vázát, majd srégen vágd vissza a szárakat. Úgy helyezd el a virágokat, hogy egymást keresztezzék a száraik. Miközben csinosítgatod a bokrétád, szentelj egy pillanatot annak, hogy értékeld a természet szépségét és a változás gondolatát – legyen szó az évszakok váltakozásáról, vagy arról, hogyan dobja fel a vázád egy csokor friss virág.
  3. Gondoskodj róluk!
    Fontos, hogy eltávolítsd az elszáradó leveleket, még mielőtt a vízbe hullanának – így elkerülheted a baktériumok elszaporodását. Arról se feledkezz meg, hogy 2-3 naponta cserélni kell a vizet!

3. Szétvet az ideg? Állj neki a vacsorának!

Ha szoktál és szeretsz főzni, biztos neked is feltűnt már, hogy teljesen ki lehet kapcsolódni a konyhában való sürgés-forgás közben. A főzés állandó koncentrációt igényel, így remek stresszlevezető.

Minden érzékünkre szükségünk van – kóstolunk, gyakran kézzel munkáljuk meg az ételt, figyelünk a különböző hangokra és az illatok alapján is tájékozódunk. A főzés rávesz minket arra, hogy a jelenre fókuszáljunk. Nem is beszélve arról a jóleső érzésről, amikor a főzést követően rövidesen már a munkánk gyümölcsét élvezhetjük! Ha nem vagy az a tapasztalt konyhatündér típus, akkor se menjen el a kedved az örömfőzéstől: egy amerikai kutatócsoport vizsgálata szerint akár 34 százalékkal csökkenthet a stressz-szintünkön egy csupán kedvtelésből végzett tevékenység. Szóval, ha épp muffint sütnél, az se tartson vissza, ha a család arcán nem lesz őszinte a mosoly a kóstolás után!

4. Bízd a stresszoldást az illatokra

Hiszed vagy sem, az otthonod küszöbén átlépve könnyedén magad mögött hagyhatod a negatív érzelmeket, méghozzá az aromaterápiás illóolajok segítségével. Specifikus aromák párologtatásával ugyanis könnyedén befolyásolható a hangulatunk.

Az esszenciális olajokkal való trükközés egyszerű módja annak, hogy a hazatérést követően megszabaduljunk a mindennapos stressztől és feszültségtől. Amint az orrod kapcsolatba lép az illattal, az agyad érzelmi válaszreakciót indít. Ha nem hiszed, próbáld ki ezeket az aromákat a lakásodban:

  • Nappali: Két csepp cédrusfa-, narancs- és levendulaolaj segít elérni a tudatos jelenlét állapotát, vagyis a mindfulnesst. A cédrusfa remek alapillat, míg a másik kettő a relaxációt támogatja.
  • Hálószoba: Nehezen szabadulsz meg a nyomasztó gondolatoktól lefekvés előtt? Tegyél egy-két csepp mandarin-, római kamilla- és levendulaolajat a kerámia párologtatódba vagy diffúrozorodba! Megnyugtatják az idegeidet és lecsendesítik az elméd.
  • Dolgozószoba: A cél, hogy összeszedett maradj, és kizárd a stresszt, így a legjobb választás a narancs, a geránium és a tömjén kombinációja! Mindegyik olajból két cseppet használj!

5. Nosztalgikus hobbi: origami felnőttként

Ha már minden meditációs applikációt kipróbáltál, de még mindig nem lopta be magát a szívedbe ez a relaxációs forma, érdemes kipróbálnod például az origamit. Míg a meditáció a koncentrációról és a jelen pillanat megéléséről szól, addig a papírhajtogatás mentális nyugalmat és csendet nyújt.

Te is origamiztál gyerekként? Ha igen, van egy remek hírünk: nemcsak a stresszoldásban segít, hanem pozitív emlékeket is ébreszthet. Egy papírrepülő hajtogatása közben az elméd könnyen elkalandozhat, visszaemlékezve a gyerekkori origami foglalkozásokra, vagy egy remek külföldi nyaralásra.

Kedvet kaptál hozzá? Mindenképp valami nagyon egyszerű figurát válassz kezdésként – így elkerülheted, hogy stresszforrássá váljon a hajtogatás. Mit szólnál egy borítékhoz vagy egy kis hajóhoz? Idővel persze jöhet majd a darumadár is!

Nyitókép: Aquarius Studio/Shutterstock

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: