„A divat nem élvezhet elsőbbséget a környezetvédelemmel szemben” - üzeni mindenkinek Allégorie két alapítója.
A fogyasztói társadalom vásárlási szokásairól, a villámsebességgel változó trendek hátulütőiről és a mértéktelen pazarlásról, vagyis a fast fashion üzleti modell okozta környezeti károkról sokat hallhattunk az elmúlt években. Korábban már írtunk arról, hogy a koronavírus-járvány milyen jelentős, pozitív fordulatokat hozhat a divatiparban, és szerencsére azóta még több támogatója akad azoknak a változást sürgető mozgalmaknak, amelyek a fenntartható, illetve az etikus jövő felé sodorhatják ezt a szektort. Az ASOS például nemrég piacra dobta az első olyan kollekcióját, amely a körforgásos gazdasági modell szabályait követi. A legendás luxusmárkáktól kezdve a kisvállalkozásokig szinte minden divatmárka beszállt a környezetvédelmi harcba. Nem meglepő, hogy folyamatosan bővül az innovatív cruelty-free és „zöld” technológiák sora: a legújabb vegán bőr például mangóból és almából készül.
Ételhulladékból készülnek a mesés kiegészítők
Heather Jiang, az Allégorie társalapítója is azok közé tartozik, akik igyekeznek csökkenteni a divatipar ökológiai lábnyomát. Így született meg az az eljárás, amellyel egyrészt csökkentik az ételpazarlás mértékét, másrészt vegán bőrt állítanak elő. „A divat nem élvezhet elsőbbséget a környezetvédelemmel szemben. Több olyan cég is működik, akik PVC-ből állítanak elő mű- vagy vegán bőrt, de ezek nem bomlanak le biológiailag és a gyártás során mérgező vegyi anyagok keletkeznek” – olvasható a Allégorie weboldalán. A vállalat azért döntött a növényi alapanyagok mellett, mert ezzel minimalizálhatják az ökolábnyomukat és megvédhetik az állati jogokat. Azonban azt is nyíltan vállalják, hogy néhány termékükben újrahasznosított poliészter szálakat, illetve vízbázisú PU-t használnak. „Az újrahasznosított poliészterszálak előállításához 84 százalékkal kevesebb energia szükséges, mint a hagyományos poliészterhez” – magyarázza Jiang, majd hozzáteszi, jelenleg azon dolgoznak, hogy ezt a mennyiséget minimalizálják. A hosszú távú céljuk pedig az, hogy a jövőben kizárólag csak növényi eredetű alapanyagokat használjanak.
A kezdetben csak mangóból, ma már almahéjból, kaktuszból és cukornádból készült (nem mellesleg gyümölcsillatú) termékek között vegán bőr kiegészítők, például irattartó és pénztárca, valamint kis- és nagyméretű táskák is megtalálhatók. A weboldalon látható információk szerint nem az jelentette számukra a legnagyobb kihívást, hogyan állítsanak elő bőrszerű anyagot a gyümölcsökből, hiszen ez már nem új keletű dolog. Arra viszont nem gondoltak, hogy ilyen bonyolult lesz megfizethető áron és környezetbarát módon beszerezni az alapanyagokat, ha éppen nincs szezonjuk. Végül megtalálták a megoldást. „A beszállítóink összegyűjtik azokat az almákat, amelyeket a közelben élő termelőknek nem sikerült értékesíteniük. A mangókat leginkább a szupermarketekben maradt felesleges, eladásra alkalmatlan gyümölcsökből szerezzük be.” Ezután készítik el a kiegészítők alapanyagát, amit később természetes színezékkel festenek be.
Az etikus divat éllovasai
Az Allégorie alapítóinak életében nemcsak a környezetvédelem, hanem a társadalmi szerepvállalás is meghatározó. Büszkék arra, hogy a cég két nő tulajdonában áll, női vezetők felelősek a sorsáért és az élet minden területén kiállnak a női egyenjogúság, illetve a a sokszínűség mellett. „Csak olyan partnerekkel dolgozunk, akik olyan szigorú irányelveket követnek, mint mi. Fontos számunkra, hogy milyen környezetbarát módszerekkel dolgoznak, mennyi mérgező gázt bocsátanak a levegőbe, mennyi vizet használnak fel és mekkora hangsúlyt fektetnek a zöld energiaforrásokra.” A fast fashion modellre gyakran jellemző rabszolgamunka ellen is harcolnak. A gyártásban résztvevő alkalmazottak tisztességes bérezésben részesülnek, kiegyensúlyozott munkaidőben és megfelelő körülmények között dolgoznak. Ezzel biztosítják, hogy a megvásárolt termékek etikus módon és hozzáértő kezek által készüljenek. A végeredmény pedig magáért beszél.
Nyitókép: Allégorie