Végre a teltkarcsú nők is elfoglalták méltó helyüket a divatiparban: íme 6 történelmi pillanat az idei évből

2021-ben a testpozitív mozgalom felvirágzása, illetve a divatiparban elindult változások miatt végre a normál és plus-size méretű nők sem szorultak ki a divatszcéna látószögéből.

2020-ban a koronavírus-járvány a divatszcénát is felforgatta, aminek a mai napig érezzük a hatását. Habár a pandémiás időszaknak negatív vonzatai is voltak – például a bevételkiesés miatt több cég csődöt jelentett, illetve a kijárási korlátozások miatt kevesebbet vásároltunk, így jóval több előre legyártott ruha került a hulladéklerakókba –, több pozitívumot is fel tudunk sorolni. Az ideiglenes leállás olyan kényszermegoldásokat szült, amelyek elgondolkodtatták a szakmabelieket és a hétköznapi embereket is. Mindenkiben megfogalmazódott a kérdés, tényleg ragaszkodnunk kell az évtizedek óta fennálló, már-már elavult tradíciókhoz? Ennek is köszönhető, hogy a fenntarthatóság, a digitalizáció, illetve a diverzitás, az inkluzivitás is a figyelem középpontjába került. Azóta egyre több támogatója akad ezeknek az irányvonalaknak, 2021-ben például a plus-size szektorban olyan növekedést tapasztalhattunk, amire korábban sosem volt példa. De az is hozzátartozik az igazsághoz, hogy a teltkarcsú, a színes bőrű és az idősebb modellek még mindig alulreprezentáltak a divatiparban.

Gianluca Russo pontosan erre a problémára világít rá a The Power of Plus (magyarul A plusz ereje) című könyvében. „Amikor 2019 szeptemberében minden a Fashion Week körül forgott, egy hét leforgása alatt több mint 50 plus size szószólóval beszélgettem. Ők a legintimebb, legmegindítóbb élményeiket osztották meg velem.” – mondta Russo. „A könyvben hitelesen elmondhatják történeteiket, megünnepelhetik eredményeiket, és megvitathatják azokat a problémákat, amelyekkel ma is szembesülünk. Illetve azt, hogyan tudjuk ezt a mozgalmat a következő szintre emelni.” Russo hozzátette, egy olyan jövőt képzel el, ahol a plus-size divatról már nem kell beszélni, mert természetes, hogy nem csak konfekcióméretben gondolkodnak a márkák. Szerinte 2021 legemlékezetesebb plus-size pillanatai arról árulkodnak, az első lépést már megtettük az új jövő felé.

Lizzo és Cardi B Rumors című videóklipje

„Olyan ritka, hogy a molett nőket királynőként és istennőként ábrázolva láthatjuk. Lizzo pontosan tudta, mi a célja ezzel a videóklippel.” – mondta Russo. Az énekesnő – aki a testpozitív mozgalom egyik legismertebb képviselője – elmondta, elege van abból, hogy a társadalom az embereket a testalkatuk alapján kategorizálja, ez is szempont, amikor meghatározzák az értéküket. Ezért a Rumors videójában azt akarta bemutatni, ők is épp ugyanolyan gyönyörűek, erősek és törekvőek, mint karcsúbb nőtársaik. 

Precious Lee divatmodell elsöprő sikere a divathéten

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

PRECIOUS LEE (@preciousleexoxo) által megosztott bejegyzés


„Precious Lee a Balmain, a Versace, a Moschino, a Michael Kors és egy csomó más designer kifutóján megmutatta, milyen lenyűgözők a plus-size nők” – elevenítette fel az ismert modell sikeres szezonját Russo. Pedig az amerikai Lee-nek – nagyobb méretei és afroamerikai etnikuma miatt – többszörösen hátrányos helyzetből kellett elindulnia. Mégis feljutott a modellszakma csúcsára, több neves kampányban és divatmagazinban is szerepelt. Azonban mindig hangsúlyozza, mennyivel könnyebben, gyorsabban elérte volna ezt el, ha a múltban nem kap rengeteg elutasító választ, amiért nem vékony, fehér bőrű nőként van jelen a szakmában.

Plus-size hírességek a Met-gálán

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

barbie ferreira (@barbieferreira) által megosztott bejegyzés

A Met-gálán ritkán láthatunk plus-size méretű hírességeket, ha mégis, a róluk készült képek nem gyakran jelennek meg a sajtóban. Idén viszont több divatmagazin szerkesztői is egyetértettek abban, hogy Precious Lee, Paloma Elsesser, NikkieTutorials, Barbie Ferreira és Whoopi Goldberg is a vörös szőnyeg legjobban öltözött vendégei közé tartozott. 

Az amerikai Vogue szeptemberi számának címlapja

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Vogue (@voguemagazine) által megosztott bejegyzés


A nyár végén mindenki a legendás divatmagazin szeptemberi számáról beszélt, hiszen a a címlapon valóban a diverzitás került a középpontba. A címlapfotón – amely a Vogue irodájában készült – szupermodelleket, illetve az iparág feltörekvő csillagait láthattuk: többek között Cindy Crawford lánya, Kaia Gerber; Bella Hadid; Madonna lánya, Lourdes Leon; az egyik legsikeresebb afroamerikai modell, Anok Yai, illetve a korábban említett Precious Lee is szerepelt a borítón. Mellettük tűnt fel Ariel Nicholson, aki történelmet írt – mivel korábban sosem szerepelt transznemű modell az amerikai divatlap címlapján.

Hayley Amber Hasselhoff a Playboy címlapján


Ha a történelmi jelentőségű eredményeknél tartunk, Hayley Amber Hasselhoff sikerét sem hagyhatjuk ki ebből a listából. David Hasselhoff lánya volt az első plus-size modell, aki a német Playboy címlapsztárja lehetett. „Hatalmas megtiszteltetés, és egyben egy üzenet a teltkarcsú nők számára: bátran legyenek érzékiek és tudják, őket is vonzónak tartják. (…) Még mindig elérzékenyülök, hogy ez a magazinborító milyen meghatározó lehet az inkluzivitás terén, illetve milyen erőt adhat a nőknek.”– mondta a 28 éves modell.

Saucye West #FightForInclusivity kampánya


Saucye West a testpozitív mozgalom egyik vezető szószólója az online térben, aki idén elindította #FightForInclusivity kampányát, hogy a márkákat arra ösztönözze, gondoljanak minden nőre és bővítsék ki a ruhaméretek kínálatát. Ebben nemcsak pontokba szedte, milyen lépéseket kellene a fogyasztóknak, illetve a cégeknek tenniük, hanem arra is felhívta a figyelmet, hogy sok cég csak a jó marketing miatt kínál nagyobb méreteket, de ezek csak 1-2 számmal nagyobbak a konfekciónál. Majd listába gyűjtötte azokat a brandeket, ahol a „plus-size” jelző megvezető, és valójában nem tesznek a plus-size vonal bevezetéséért. 

Forrás: Bustle
Nyitókép: Taylor Hill/WireImage/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Tedd meg a befizetéseidet, mi pedig megnöveljük a nyerési esélyeidet maximum 275 000 forintig. (x)