Viszlát állandó tüsszögés! Íme 7 étel, ami enyhítheti az allergiás tüneteket

Ha nem akarod végigszenvedni a nyarat

Gondolnád, hogy bizonyos ételek képesek mérsékelni a szezonális allergia kellemetlen tüneteit, mint például az orrfolyást vagy a szemviszketést? Most 7 olyan élelmiszert ajánlunk, amelyek csökkentik a gyulladást és felturbózzák az immunrendszert.

Fontos! A következő ételek fogyasztása nem helyettesíti az allergia gyógyszeres kezelését! Az életmódbeli és táplálkozási szokásaink megváltoztatásával viszont sokat tehetünk azért, hogy mérsékeljük a szezonális allergia okozta, kellemetlen panaszokat.

1. Gyömbér

Az allergia legtöbb tünete olyan gyulladásos problémákból fakad, mint az orrjárat, a szem, illetve a torok duzzanata és irritációja. Ha téged is kínoznak ezek a panaszok, érdemes bevetned a gyömbért, amit több ezer éve használnak természetes gyógymódként az ilyen és ehhez hasonló tünetek enyhítésére. Hatása bizonyított, azt viszont még jelenleg is vizsgálják, pontosan hogyan vethetők be az antioxidáns és gyulladáscsökkentő összetevői a szezonális allergia ellen. Egy 2016-os kutatás során a gyömbér alkotóelemei visszaszorították a gyulladáskeltő fehérjék termelődését a vizsgált egerek vérében, ami az allergia tüneteinek enyhülését idézte elő.

Woohoo-tipp:
Szerencsére a friss és a szárított gyömbér között nincs különbség a gyulladáscsökkentő hatás szempontjából, így válaszd a számodra megfelelőbbet. Keverd teához, curry-hez, sütőben sült vagy pirított ételekhez.

2. Virágpor

Ez egy igazi kincset érő superfood, aminek jótékony hatásairól már nálunk is olvashattál. Virágpor néven találod a bioboltokban és a méhészetekben, de mivel a méhek készítik, ezért méhpollen a pontos megnevezése. Enzimek, nektár, méz, virágpor és méhviasz keveréke, amit gyulladáscsökkentő, gombaölő és antimikrobiális hatása miatt előszeretettel használnak, többek között a szénanátha kezelésére is. Gátolja a hízósejtek aktiválódását, ami fontos lépés az allergiás reakciók megelőzéséhez.

És ez még semmi! Gondolnád, hogy képes ellenállóbbá tenni a szervezetet azokkal a virágporokkal szemben, amire esetleg allergiás vagy? Ehhez viszont fontos, hogy helyi méhészetből szerezd be a méhpollent és kérd ki szakorvos tanácsát a fogyasztás előtt.

Woohoo-tipp:
Étrendkiegészítő tabletta vagy granulátum formájában is megvásárolhatod, utóbbit keverd a joghurtodba, a müzlidbe vagy a smoothie-dba.

3. Citrusfélék

Orrfolyás, tüsszentés és torokkaparás kínoz? Jó hír, hogy a magas C-vitamin-tartalmú ételek nemcsak a téli időszakban jönnek jól, az allergiás nátha tüneteit is remekül enyhítik. Napi 2000 mg fogyasztásával már felveheted a harcot az allergének ellen.

Woohoo-tipp:
Építs be az étrendedbe olyan C-vitamin-bomba gyümölcsöket, mint a narancs, a grapefruit, a citrom, a lime és a bogyós gyümölcsök.

4. Kurkuma

Rikító sárga, keleti fűszernövény, aminek fő hatóanyaga, a kurkumin, remekül orvosolja a gyulladásos panaszokat, így minimalizálja a szezonális allergia okozta duzzanatot és irritációt is.

Wohoo-tipp:
Por formájú kivonatként és kapszulaként is megvásárolhatod, használd ételek ízesítésére vagy akár tea készítésére is. Attól függetlenül, hogy melyik verzió mellett döntesz, törekedj arra, hogy fekete borssal együtt fogyaszd, a benne található piperin vegyület ugyanis nagymértékben növeli a kurkumin felszívódását a szervezetben.

5. Paradicsomfélék

Noha a C-vitamin kapcsán rögtön a citrusfélék jutnak eszünkbe, a paradicsom is jelentős mennyiségűt tartalmaz ebből a vitaminból. Kevesen tudják, de egy közepes méretű paradicsom a napi ajánlott C-vitamin mennyiség 26 százalékát fedezi. Az aszkorbinsavon túl egy másik fontos antioxidánst is tartalmaz: a likopin nevű karotinoid szintén csillapítja a gyulladást.

Woohoo-tipp:
A hőkezelés növeli a likopin hatékonyságát, így a nyers zöldség helyett inkább a főtt vagy a sült paradicsomra szavazz.

6. Lazac és más olajos halak

Az omega-3 zsírsavat tartalmazó halételek ellenállóbbá tesznek az allergiával szemben és mérsékelik az asztma tüneteit is. Egy 2005-ös német kutatás szerint minél több eikozapentaénsavat tartalmaz a véráram, annál kisebb az esély a szénanátha kialakulására. Egy másik vizsgálat szintén az omega-3 zsírsavak gyulladáscsökkentő tulajdonságára világított rá: enyhítik az asztma és a szezonális allergia során fellépő légúti panaszokat.

Woohoo-tipp:
Felnőttek számára minimum heti 23 dekagramm hal fogyasztása ajánlott. Válassz alacsony higanytartalmú, olajos halakat, mint a lazac, a szardínia, a tonhal és a makréla.

7. Hagymafélék

A hagyma remek természetes forrása a kvercetin nevű flavonoidnak, ami egyébként más zöldségekben és gyümölcsökben is megtalálható. Természetes antihisztaminként reagál, enyhíti az allergia tüneteit. Ezen kívül a hagyma más gyulladáscsökkentő és antioxidáns összetevőket is tartalmaz, ráadásul prebiotikus étel, ami támogatja az immunrendszert és gondoskodik az egészséges bélflóra fenntartásáról. 

Woohoo-tipp:
A nyers lilahagyma tartalmazza a legtöbb kvercetint, ezt követi a sorban a vöröshagyma és a mogyoróhagyma. Használd fel őket salátákban, mártogatósokban (pl. guacamole szósz), vagy szendvicsekben.

(healthline.com)

Nyitókép: PeopleImages/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk: