Tudtad, hogy a vízivást is túlzásba lehet vinni?

A megfelelő mennyiségű víz fogyasztása a szervezet egészséges működésének az alappillére.A túlzásba vitt hidratálás legalább annyira káros lehet, mint amikor kevés folyadékot fogyasztasz naponta.

A hidratálás létfontosságú. Ez tény. A megfelelő mennyiségű víz fogyasztása szinte minden testi funkciót támogat, beleértve az immunrendszer egészséges működését, a testhőmérséklet szabályozását és a természetes méregtelenítés folyamatát. A kiszáradás elkerülése érdekében azonban néhányan túlzásba viszik a vízfogyasztást. Most eláruljuk, hogyan fedezheted fel a túlhidratáltság jeleit, valamint azt is, hogy mennyi vizet kellene valójában inni.

A tünetek

  1. A vízfogyasztás nyomon követésének egyik módja a vizelet színének vizsgálata. Az ideális vizeletszín világossárga. Míg a sötétebb árnyalat arra utal, hogy nem iszunk eleget, addig a vizelet tiszta színe figyelmeztető jelzése lehet a túlzásba vitt hidratáltságnak. Azonban semmi ok a pánikra! A tiszta vizelet nem veszélyes, csupán a szervezet jelzi, hogy túl sokat ittunk. Ezt vegyük tudomásul és tartsunk egy kis szünetet addig, amíg újra meg nem szomjazunk.
  2. Egy egészséges ember átlagosan 3-4 óránként ürít vizeletet. Ha ez ennél gyakrabban történik, akkor jó eséllyel túlzásba vittük a vízfogyasztást. A gyakori mosdóba járás meglehetősen kellemetlen lehet, ráadásul a teli hólyag megzavarhatja az éjszakai alvást is.
  3. Az elektrolit-egyensúlyhiány, nevezetesen az alacsony nátriumszint miatt nem ritka, hogy a túlhidratáltság mellékhatásaként izomgörcsök, gyengeség vagy görcsök jelentkeznek. Az elektrolitok pótlására a szakemberek azt javasolják, hogy igyunk elektrolitokkal dúsított italt, szedjünk elektrolit-kiegészítőket vagy együnk ilyen tartalmú snacket.
  4. Mindenki szeretne egészséges maradni és ennek az egyik kulcsa a megfelelő hidratáltság. Ezt azonban az emberek a végletekig tudják gyakorolni és több literrel átlépni a napi ajánlott folyadék mennyiségét. Hacsak nem érezzük magunkat szomjasnak, nincs szükségünk extra vízbevitelre. Ha mégis bizonytalanok lennék a helyes hidratálást illetően, akkor vezessünk naplót, hogy mit és mennyit iszunk naponta.
  5. A túlzásba vitt vízfogyasztás azonban okozhat súlyosabb tüneteket is. A túlzásba vitt hidratálás jelei közé tartoznak például a hányinger, a hányás, a fejfájás és a szellemi zavartság. Jellemző, hogy a túlhidratáltság folyamatos fenntartása izomgörcsöket és szédülést is okoz. A legsúlyosabb, ugyanakkor ritka esetekben görcsroham vagy akár kóma is bekövetkezhet.

Mennyi vizet kellene inni?

A megfelelő vízmennyiség egyénenként változik, életkortól, nemtől, fizikai aktivitástól függően, így erre nincsen közvetlen válasz. Általánosságban elmondható, hogy ha szomjasnak érezzük magunkat vagy amikor folyadékot veszítünk – gondoljunk csak az izzadásra vagy betegségre – esetleg a vizeletünk túl sötétnek tűnik, akkor érdemes víz után nyúlni. Bármennyire is veszélyes a folyadékhiány, a túlhidratáltságnak is megvannak az árnyoldalai. De a hidratálás mérséklésével és a vizelet megfigyelésével biztosan elkerülhetjük a túlzásba vitt ivás nem kívánatos mellékhatásait.

Forrás: mbg
Nyitókép: Giorgio Trovato/Unsplash

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: