Felveszed harmincszor? Ha nem, akkor ne vedd meg!

„Az egész egy egyszerű kérdéssel kezdődik: viselni fogom legalább harmincszor ezt a ruhadarabot, mielőtt kidobnám?” – ezen a kérdésen alapul Livia Firth, klímaaktivista kihívása, amely a tudatos döntések fontosságára hívja fel a figyelmet.

Colin First felesége, Livia az évek során ismert klímaaktivista és megbecsült fenntarthatósági tanácsadó lett. Firth azután kezdett komolyan foglalkozni a fast fashion, illetve a fogyasztói társadalom vásárlási szokásainak problémájával, hogy 2008-ban a saját szemével látta, milyen körülmények között dolgoznak egy bangladesi ruhagyárban. „Abban a pillanatban megértettem, hogy a divatnak hatalmas társadalmi hatása van, és hogy az ipar egyik szektora – a fast fashion – a rabszolgamunkán és az emberek kizsákmányolásán alapszik” – emlékezett vissza Firth, aki azóta a slow fashion elkötelezett támogatója. Több olyan ismeretterjesztő film készítésében is részt vett, amely lerántja a leplet a divatipar sötét titkairól. 2018-ban megalapította az Eco-Age névre hallgató vállalkozását, amely olyan híres márkákat látott el felelős üzleti tanácsokkal, mint a Gucci és a Chopard. Azonban a legtöbben valószínűleg a 2016-ban elindított „Wear Me 30 Times” című kampányáról ismerik, amely nemrég megújulva folytatta a küldetését. Livia üzenete nemcsak aktuális, hanem évről-évre egyre fontosabbá válik.

Csak egy kérdést kell feltenned

A „Wear Me 30 Times”, vagyis „Viselj Harmincszor” egy slow fashion kezdeményezés, amelyet Livia Firth klímaaktivista, egy ghánai fenntartható divatmárka, a Maakola és a svájci Genuine Way szolgáltatóval közösen indított el 2016-ban. Az alapítók célja, hogy felhívják a figyelmet a tudatos döntések fontosságára, illetve a felgyorsult divatiparra jellemző globális problémára, a mértéktelen pazarlásra. A WM30T egyik fontos üzenete, hogy meg kell változtatnunk azt a kapcsolatot, amely a vásárlók és a ruházati cikkek között áll fenn. Arra ösztönzik az embereket, hogy tekintsenek valódi értékként minden darabra, amely hosszú éveken keresztül a gardróbjuk eleme lehet. Ehhez csupán egyetlen kérdést is elég feltennünk: „viselni fogom legalább harmincszor ezt a ruhadarabot, mielőtt kidobnám?”. A világjárvány alatt kitört shopping láz, az impulzus vásárlások számának megnövekedése miatt úgy döntöttek, hogy újra elindítják a „Wear Me 30 Times” kihívást. 2020-ban egy saját applikációt is kapott a projekt, amely szórakoztató módon sarkallja a felhasználókat a környezetbarát vásárlásra. 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Livia Firth (@liviafirth) által megosztott bejegyzés


Az telefonos alkalmazás lehetővé teszi, hogy minden olyan ruhadarabot regisztrálhassunk, aminek címkéjén található egy QR-kód. Ha ezt beolvastuk, felkerül a saját profilunkra és nyomon követhetjük az útját. Például azt, hányszor viseltük, milyen sérülés vagy kopás keletkezett rajta. Illetve azt is megjelölhetjük, hogy mikor szorult javításra és mikor vált használhatatlanná. Ezek az adatok segítenek abban, hogy felismerjük, melyik márkák minősége nem megbízható. Ráadásul arra is rávilágít, hogy mely ruhadarabokat használjuk a legtöbbet. Ezek az adatok pedig hasznosak lehetnek, ha legközelebb vásárolni szeretnénk.

Minden döntés számít

„A tavalyi év megtanított minket arra, hogy nincs szükségünk a folytonos vásárlásra” – mondta Firth, aki arra is figyelmeztet, hogy a fast fashion ruhák gyártása milyen embertelen körülmények között zajlik. „Az egyetlen módja annak, hogy valamit ilyen olcsón vásárolhassunk meg, ha a gyártó kihasználja a munkaerőt. A ruházati gyárakban dolgozók óránként 150-200 darabot gyártanak le, és napi 12 órában, éhbérért dolgoznak – ez hogy lehetne fenntartható?”. Az aktivista arra kér mindenkit, hogy gondolja át a vásárlási szokásait és csatlakozzon a „Wear Me 30 Times” kihíváshoz az online térben. „Egyikünk sem tart magánál enciklopédiát arról, hogy melyik márka jó vagy rossz. De amikor valamit vásárolni készülsz, kérdezd meg magadtól, hogy viseled-e majd minimum harmincszor? Ez a minimum. Meg fogsz lepődni, ugyanis gyakrabban adsz majd magadnak nemleges választ, mint gondolnád.”

Forrás: WM30T, Marie Claire
Nyitókép: Juan Naharro Gimenez/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Tedd meg a befizetéseidet, mi pedig megnöveljük a nyerési esélyeidet maximum 275 000 forintig. (x)