Tényleg több cukrot tartalmaz a zabtej, mint a kóla? A dietetikusok szerint nincs ok az aggodalomra

Egy Twitter-bejegyzés hatalmas pánikot keltett a zabtej-rajongók körében: a bejegyzés arra hívta fel a figyelmet, hogy a növényi tej ártalmasabb az egészségre, mint a cukros üdítők. De a szakértők megcáfolták ezt az állítást.

Valóban ártok az egészségemnek, ha minden nap zabtejet iszok? – rengeteg ember fejében megfordult ez a kérdés, miután egy Twitter-bejegyzés vírusként terjedt. Az említett poszt az egyik legismertebb amerikai zabtej márkát bírálta, mert – a szerzője szerint – ügyesen eltitkolták, hogy a zabtejben található természetes cukrok jobban megemelik a vércukorszintet, mint egy doboz kóla. Azonban a táplálkozási tanácsadók mindenkit megnyugtattak, hogy semmi ok a pánikra, nem kell kiiktatnunk a diétánkból a növényi tejet. „Ez nevetséges”mondta Anna Sweeney dietetikus az Insider magazinnak. Majd hozzátette, hogy a zab valóban tartalmaz cukorfélét, amelyet maltóznak hívnak, de ezt a szervezet rendkívül gyorsan fel tudja dolgozni.

A maltóz és a glikémiás index

A közösségi oldalon közzétett posztban azt is szóvá tették, hogy az ital nagy mennyiségű cukrot tartalmaz, de a hozzávalók között mindössze négy hozzávalót tüntet fel a gyártó: zabot, növényi olajat, sót és vitaminokat. A dietetikus felhívta a figyelmet arra, hogy ezzel semmi gond, mivel a legtöbb zabtej valóban nem tartalmaz hozzáadott cukrot. „A cukor a zab feldolgozásával keletkezik, ugyanis a zabban található keményítőt a hozzáadott enzimek cukorrá bontják le, ennek köszönheti a zabtej a jellegzetes édeskés ízét.”

Fotó: alvarez/Getty Images

A zabtejben lévő cukornak, az úgynevezett maltóznak kiemelkedően magas a glikémiás indexe. Ez azt jelenti, hogy más szénhidrátokhoz képest gyorsabban megemeli a vércukorszintet. Sweeney szerint ez sem ad okot az aggodalomra, mert ritkán fogyasztjuk önmagában, általában más hozzávalókkal együtt kerül a szervezetünkbe. „A vércukorszint megemelkedését enyhíthetjük, ha más ételekkel, italokkal egyidőben kerül az emésztőrendszerünkbe” – magyarázta a dietetikus. Például ha a növényi tej mellé egy tál teljes kiőrlésű gabonát, azaz rostban gazdag ételt párosítunk, vagy egészséges zsírokat és fehérjét tartalmazó turmix hozzávalójaként használjuk, akkor biztosan nem úgy reagál a szervezetünk, mintha egy pohár cukros üdítőt innánk. „Arra pedig semmi szükség, hogy a zabkását kiiktassuk az étrendünkből, hiszen rengeteg rostot, fehérjét és más tápláló finomságot is tartalmaz.” 

Az egészséges táplálkozás kulcsa

Sweeney szerint a zabtej körül kialakult felhajtás egy globális probléma része. Egy újabb intő példa arra, hogy a diéta-kultúra hogyan tanított meg minket arra, hogy bizonyos összetevőktől félnünk kell. Ezért rettegünk a cukortól is. Pedig a testünk számára ez egy fontos energiaforrás. Azonban arra is felhívja a figyelmet, ha túl sok finomított cukrot fogyasztunk, az komoly egészségügyi problémákhoz vezethet. „Kétségbeejtő, hogy erről kell beszélnünk. Ez jól megmutatja, hol tartunk a wellness és a diéta trendek világában: minden ételt összetevőkre bontunk és úgy elemzünk. Ha egészségesebben akarunk élni, az elfogyasztott ételeink összességét kell figyelnünk, nem egyetlen apró cukormolekulára összpontosítanunk.”

Forrás: Insider
Nyitókép: MurzikNata/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: